LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, July 26, 2012

Pan Fried Salmon Dengan Sos Bbq.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Ikan Salmon kaya dengan minyak  omega 3.yang banyak khasiatnya tetapi seperti yang kita sedia maklum ikan  jenis ini harganya agak mahal jika di bandingkan dengan ikan biasa..

Anak bongsu Cm tak suka makan ikan tetapi suka pulak jika dimasak  ikan Salmon.Jadi beberapa hari lepas Cm beli ikan salmon kat Pasar Borong (...nak bagi sokongan dan galakan berpuasa:)...jika lauk biasa biasa pun beliau tetap berpuasa walaupun demam.Sayang anak mama ni:)...kebetulan pada hari tu harga salmon lebih kurang dengan harga ikan tenggiri....agak murah jika dibandingkan harga  kat pasaraya.

Cm tertarik bila baca artikel INI...wah bagusnya ..dapat menurunkan insiden penyakit jantung dan stroke dan kesihatan tulang.Baik untuk diet kanak-kanak yang sedang membesar dan orang tua yang ada masalah tulang.

Bahan-bahannya:

4 keping ikan salmon.-lumur dengan sos bbq.
2 tsp biji lada hitam-tumbuk kasar.
3 tbsp sos bbq.
1 tangkai daun rosemarry segar.
1 tsp butter.


Cara-caranya:

Panaskan butter dalam kuali nonstick.Masukkan ikan.Masak  dengan api yang perlahan.Balik-balikkan.Kemudian taburkan lada hitam  dan daun rosemarry pada kedua-dua belah permukaan salmon.Balik-balikan perlahan-lahan agar masak sekata.Siap:)...sangat cepat dan ringkas.

.

6 comments:

  1. hey hey makcik masak salmon yeh? Enak!

    ReplyDelete
  2. Simple tapi sedap...nampak menyelerakan!

    ReplyDelete
  3. Kak CM, Salmon is always my big YES... sukeee sangattt... tapi belum pernah try dgn perasa bbq... nanti boleh cuba... :)

    ReplyDelete
  4. Bulan2 pose ni makan yg kering2 pon sodap kan....

    ReplyDelete
  5. akak memang suke sngt kt si ikan salmon ne tk tau nape.masak resepi taram2 je,tp so far sedap gak.bab tekak sndri yg mkn....he..he.nk cuba lak resepi ne,nampak cam sedap.thank..

    ReplyDelete
  6. Bulan puasa ni dugaan betul singgah corner CM hehehe....

    ReplyDelete