LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, January 5, 2012

Nasi Ayam Madu Berbijan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Selamat tengahari :)dah makan tengahari ke belum?Alhamdulillah Cm dah siap masak dan dah siap hidang.Sekejap lagi nak ambil adik dari sekolah....kesian ..dia tak berapa seronok di sekolah baru ini...maklum lah kawan baru ....anak Cm ni seorang yang pendiam jadi makan masa sikit nak dapat kawan.Kawan kawan rapatnya ramai yang masuk sekolah berasrama penuh.....
Semalam memang berhajat nak masak nasi ayam Tummy tetapi banyak bahan yang tak ada dalam simpanan terutama Maltose dan five spice.Tak apalah lain kali sajalah boleh cuba.Nampak nasi ayam yang Tummy bikin ini sungguh enak sekali :)

Jom kita lihat bagaimana nak masak ayam panggang ni.Maaf lah ya bahan-bahan bahannya Cm agak agak saja.Untuk sos cili Cm ambil resepi Tummy dan di tambah dengan bijan.

5 ketul paha ayam direbus bersama  garam,halia,kayu manis,bunga lawang dan buah pelaga serta garam & kiub ayam maggi.

Toskan air rebusan dan simpan air rebusan untuk masak nasi nanti.Perap ayam dengan kicap manis,sos tiram,minyak bijan,sos Lea & Perrins ,sos lada hitam dan sos perisa maggi.

Panggang ayam dalam oven .Kemudian sapukan ayam dengan madu dan taburkan dengan bijan.Panggang lagi sehingga ayam bertukar warna perang keemasan.Siap untuk di hidangkan bersama nasi ayam,sup,sos cili dan timun serta daun salad & hirisan buah tomato.

 Komen:Sedap:)


9 comments:

  1. Assalam CM...aduussss...sedapnya tengok nasi ayam nih...tambah2 tgk ayam madu berbijan2 gituuu...weeeyy...chupp dulu laaa ya CM..Thanks share sini.. :))

    ReplyDelete
  2. waduhh tgk ayam tu memang sedap la kak..baru jer buat nasi ayam semlm. nanti boleh cuba resepi ni pula:)

    ReplyDelete
  3. Assalam kak CM,
    waduh tadi namapk nasi ayam ipoh kat dapur nieza, ni nasi ayam juga kat dapur akak ni..waduh itu ayam sanagt menggoda kak..cannot tahan leh...pasti sedap ni..

    ReplyDelete
  4. salam cm...tergoda Liza tgk ayam panggang tu...

    ReplyDelete
  5. kak CM.. pesal mantap sgt rupa ayam nih? jeles tun nengok nyer..

    ReplyDelete
  6. Sedapnya....tp takde ayam dlm stok, mesti budak2 suka ni.
    Takpe la CM, budak2 mcm tu le, anak saya pun skolah baru, kesian dia.......sedih ingat kwn lama.

    ReplyDelete
  7. Mmm...terliur lama tak makan nasi ayam. Best juga nampak letak sesame seeds tambah khasiat. Ingat nak check dlm peti ais ada whole chicken ke tak. Boleh buat nasi ayam weekend ni.

    ReplyDelete
  8. Hehe makcik benar benar masak nasi ayam yeh? :) Nampak sedap sekali terutama ayamnya di taruh bijian :)

    ReplyDelete
  9. This looks so irresistible! YUmmmm....
    Kristy

    ReplyDelete