LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, April 21, 2014

Pizza Malaysia


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Kenapa saya panggil Pizza Malaysia?....sebab saya buat mengikut selera saya yang suka rasa pedas.Selera orang Malaysia .Memasak untuk keluarga sendiri tak perlu terikat sangat dengan resipi tetapi kita kena sesuaikan dengan selera mereka.Hasilnya tidak mengecewakan ....

Pizza Malaysia.

Inti:

Bahan-bahanya:

1 tbsp minyak masak.
1 biji bawang besar-cincang.
2 ulas bawang putih-tumbuk.
1 biji buah tomato -cincang.
1 tsp oregano (saya cincang beberapa helai daun oregano dari kebun saya)
1 tsp basil (saya cincang beberapa helai daun basil dari kebun saya)
2 tsp gula.
Sedikit garam dan lada sulah.
1/2 botol kecil sos pasta.
5 keping cendawan tiram-siat-siatkan.

Cara-caranya:


  • Panaskan minyak dan tumis bawang putih serta bawang besar hingga wangi.
  • Tuangkan sos pasta,buah tomato,daun oregano,daun basil  serta cendawan.Gaul rata.
  • Kemudian masukkan gula,garam serta lada sulah.Masak sehingga pekat.Ketepikan.

Topping.

Bahan-bahannya:

250 gm cheese mozzarella.(jika suka keju lebih tambahkan keju)
1 tin kecil tuna dalam air.-toskan air dan hancurkan isi tuna dengan garfu.
1 potongan kecil  nenas-potong kiub.
Beberapa tangkai daun basil.
Beberapa helai daun oregano-hiris.
1 biji buah tomato-hiris.
Beberapa biji cili api.





Bahan-bahanya:

Doh

3 cawan tepung gandum.
2 tsp yis segera.
1 cawan air suam.
1/2 tsp garam.
4 tbsp minyak(saya guna minyak zaitun)

250 gm keju mozzarella jika mahukan stuffed crust.

Cara-caranya:


  • Satukan semua bahan-bahan dalam mangkuk mixer dan uli sehingga sebati .
  • Biarkan doh naik kembang dan bahagikan kepada dua bahagian.
  • Bulat-bulatkan.Gelekkan mengikut ketebalan yang anda suka
  • Letakkan keju parut di bahagian tepi doh dan gulung doh ke bahagian dalam.Kemaskan.(untuk dapatkan stuffed crust)
  • Letakkan  tuna,nenas,buah tomato,daun oregano,basil .
  • Aturkan cili api sebiji-sebiji (jgn potong)
  • Akhir sekali taburkan  keju parut dan biarkan doh rehat sekejap sebelum di bakar.



3 comments:

  1. salam cm...
    sedap tu....asyik dok makan italian pizza ja nnt bole try pizza malaysia pulak..

    ReplyDelete
  2. Salam kak cm.. tu diaa... tabur cili padi lah. hehe.. org itali makan sure cari air se jug nih.. hihi

    ReplyDelete