LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, October 4, 2012

Apam Harum Manis.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


"Topi" apam ni senget benget kerana Cm  tak ikut cara yang betul semasa mengisi adunan ke dalam acuannya.Eksen nak memandai mandai jadi hasilnya begini lah tapi tak kesah lah sebab tidak menjejaskan rasa .Alasan!. dan lain kali kena ikut betul-betul caranya.Isikan adunan ke dalam acuan hanya 1/2 je agar pisang terletak betul betul cantik di atas apam apabila dikukus nanti.

Terima kasih pada kak 1...hari hari keluar masuk dapur citarasawan...balik bukan dengan tangan kosong...ada saja resipi yang berkenan di hati.terima kasih Dapur Citarasawan..

Bahan-bahanya:(Cm buat 1/ 2 adunan)

A

100 gm gula merah.
120 ml air.

B

2 biji telur.
65 gm gula halus.
1/2 tsp esen vanilla.

C

120 gm tepung gandum.
1/3 tsp baking powder.
1/2 tsp soda bicarbonate.
Secubit garam.

D

20 gm butter.
Pisang secukupnya.(Potong bulat)
Cara-caranya:


  • Masak A hingga larut dan tapiskan-sejukkan.
  • Pukul B hingga sebati dan masukkan gula sedikit demi sedikit sambil di pukul hingga kembang.
  • Ayak C dan masukkan sedikit demi sedikit di selang seli dengan gula merah  ke dalam adunan telur sambil di gaul perlahan-lahan.
  • Akhir sekali masukkan melted butter dan kacau hingga sebati.
  • Sapukan acuan dengan sedikit lebihan melted butter.
  • Isikan 1/2 adunan ke dalam acuan dan letakkan potongan  pisang di atasnya.
  • Kukus selama 15-20 minit atau sehingga apam masak.
  • Biarkan kuih sejuk baru di keluarkan dari acuan.






17 comments:

  1. Asslmkum CM.
    Kompem baunya pun harum..Bau pisang gitu..
    Senget2 pun tak da hal lah kak..yang penting rasanya sedap.. ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tula...senget tapi tak pe rasa mantap:)

      Delete
  2. Look like banana muffin! must be very fragrant and nice aroma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa lebih kuram apam gula hangus tetapi ada rasa pisang.

      Delete
  3. Salam makcik manis!!! apam2 ni kan mmg kita suke, tp nak makannya niii alahaiii tunggu sapalah nak bg makan ni ya, tp suke sgt nak membuat ehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam anak manis :)..bagi makcik makan la. hehe

      Delete
  4. Yum Yum...rasa nak buat tapi kerja sekolah asyik tak habis-habis je lagi...masak pun cik abang je la nak harapkan sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringin nak buat tapi tukang makan tak ramai.

      Delete
    2. Malay-Kadazan girl...Bila balik malaysia boleh lah cuba sekarang pastinya Diana tak cukup masa kan...

      Delete
    3. zai..jika tak ada orang nak makan tu yang malas nak buat .. tunggu anak anak semua balik baru buat:)

      Delete
  5. Salam kak CM..

    apam harumanis ni pernah mkn yg org bagi.. tapi tak pernah buat lagi... one day nak kena wat juga... bab apam2 byk lagi tak belum sempat dicuba.. hee...

    re: kakak Dini kami nak antar dia ke Sek. Men. Agama Al-Falah, Batu Talam, Raub.. sekolah ayahnya dulu.. hehe.. senang kat sana dekat ngan rumah opahnya.. kalau ada apa2 hal mustahak & urgent boleh mintak tolong pakcik & opahnya tolong jenguk2 kan sementara kami nak sampai ke sana... mudah2an diterimalah hendaknya sbb kakak Dini tu pencapaian pelajarannya kami nampak dia lebih terarah ke situ.. lgpun ayahnya nak anak dia sek agama sy ikutkan je..... yelah kan kak CM... dulu akak dah merasa.. skrg ni giliran saya pulak.. now kak CM dah boleh bermain ngan cucu... akan dtg sylah pulak.. tp lambatlah lagi tu... hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam madiha..bila sebut nama Batu talam teringat peristiwa Mona fandy..arwah dato mazlan orang batu Talam kan?

      Semoga kakak Dini berjaya.Memang senang jika berhampiran dengan sedara mara.Sebelum kita sampai dapatlah minta tolong opah atau pak cik dan makcik jika ada apa apa yang berlaku seperti demam atau sakit pening.

      oh ya bab apam ni memang macam-macam apam yang ada.Cm pun banyak yang belum di cuba..perlahan-lahan.

      Delete
  6. wahhh..suker..suker..apam tomei pakai topi..hehe!

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete