LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, January 17, 2012

Ayam Goreng Ranggup


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.



Selamat petang kawan -kawan yang Cm kasihi.Semoga sentiasa berada  dalam peliharaan Allah Taala ...semoga berada dalam kesihatan yang baik  Sihat itu rezeki..sihat itu rahmat dan sihat itu harta yang tak ternilai.Alhamdulillah baru pulih dari sakit lutut yang teramat amat lah sakit ..satu petanda..satu amaran agar kena turunkan berat badan........disebabkan  keadaan kesihatan yang tak mengizinkan Cm terlepas peluang untuk menghadiri majlis perkahwinan anak Datin N jiran Cm tempohari...maafkan kami....


Semalam Cm goreng ayam untuk Si Adik.Dia memang suka ayam goreng.kanak kanak suka ayam tambahan pula jika di goreng ranggup.


1/2 ekor ayam-potong mengikut selera masing masing.Jika potong kecik lagi sedap.
1 cawan tepung beras pulut.
1 cawan tepung jagung.
1 tsp baking powder.
1 tsp garam.
1 tsp serbuk perisa ayam.
1/2 tbsp serbuk cili.
1 tbsp tepung kastad.
5 ulas bawang putih.
1 tsp serbuk lada hitam.

Cara-caranya:


  • Tumbuk 4 ulas bawang putih dan garam secukupnya untuk di perap bersama ayam.
  • Bancuh tepung pulut,tepung jagung,tepung kastad,baking powder ,lada hitam,serbuk perisa,serbuk cili dan garam dengan sedikit air.Agak-agak seperti membuat adunan untuk goreng pisang.(Masukkan 1 ulas bawang putih yg di tumbuk halus)
  • Celupkan ayam ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga ayam berwarna perang atau keemasan.
  • Sedap dimakan dengan sos cili.


Selamat mencuba.Terima kasih pada Ayin sebab Cm dapat idea apabila melihat Ayin goreng pisang menggunakan tepung kastad dan tepung ubi.Jadi Cm ubah suai sikit agar  sesuai untuk goreng ayam.

9 comments:

  1. nmpk mcm cendawan goreng pulak.. tun pun suka mkn ayam goreng rangup2 gini.

    ReplyDelete
  2. Aslmkm KakCM cayang. Wah, mmg nampak rangup. Spesel gak ni pakai tpg pulut.... masuk list ya...tq!

    ReplyDelete
  3. Budak2 mmg suka sgt dgn ayamkan?klu xder ayam cam xllau nk makan...

    ReplyDelete
  4. Salam K CM

    kita copy dulu resepi ya kak! ayam goreng macam ni cicah ngan sos memangla nyaman! I likeee!

    ReplyDelete
  5. Salam CM.... moga cepat sembuh.. CM kena banyak minum susu untuk kekuatan tulang n amalkan makan jeli gamat.. insyaallah.. teringat mak erma kat kg.. perlu banyak rehat..
    utk ayam CM tu 5STAR... nyum2 sedap tu.. kruk krak kruk krak meratahnyer he he he

    ReplyDelete
  6. CM...sedapnya ayam goreng rangup tu...

    ReplyDelete
  7. cm, nampak krap krup krap krup rangup tu...
    Sakit lutut? Alahai..dah umo2 kita macam tu penyakit wajib mari tu hehe.. Semuga sembuh ye cm..

    ReplyDelete
  8. Salam cm...ayam nampak sedap, saya c/p ya,nanti bila nak masak senang dah ada dalam simpanan.

    Sakit lutut? Semoga cepat sembuh.

    Saya pun dah mula sakit lutut bila banyak berjalan.

    ReplyDelete
  9. EH eh sedapnya ayam goreng makcik tu...nampak memang rangup sekali!

    Semoga makcik cepat sembuh, tahun bary Cina minggu depan, kan mau mengunjung in-laws di Pahang nanti?

    ReplyDelete