LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, January 16, 2011

Peminat Misteri Kantoi!!!

Salam dan selamat sejahtera.Dalam n3 yang lepas Cm ada sebut pasal Peminat Misteri...eh jangan salah faham bukan peminat misteri Cm tapi peminat misteri tanaman Cm.habis gondol pokok sawi ,lobak merah dan rocket yang baru nak membesar....
Ini lah peminat misteri tu..habis sayur sayuran yang cm tanam dimakannya.Pada mulanya ingatkan pak  belalang tapi yang ini rupanya.eeiii geli betul.sampai terloncat loncat bila lihat makhluk hijau ni.Terpaksa minta pertolongan Suami agar mengutip dan membuang ulat ulat yang sedang memakan tanaman Cm ni.
kutip jangan tak kutip.:)
Alhamdulillah..nampak tu  lobak putih dah mula membesar:)seronok sangat:)
Kunyit pun dah tumbuh:)
Dua jenis pokok Basil.
Terpaksa pasang jaring untuk mengelakkan dari terkena bola...anak Cm dan kawan kawannya bermain bola kat depan rumah ....hai apa boleh buat:(

15 comments:

  1. Wah, cikmanggis pandai menanam sayuran. Cantiknya lobak putih tu. Lobak saya pula sudah terencat, tak tumbuh-tumbuh. Baru saja dicabut buang and semai biji baru. Sedapnya masak sayur tanaman sendiri!

    ReplyDelete
  2. Salam CM, peminat tu sama colour ngan sayur dah..kalau x perasan bahaya tu nanti msk ngan peminat tu sekali lak..hehe

    ReplyDelete
  3. Salam cm...dulu saya pun pernah tanam sayur tapi banyak peminat misteri ni lah buat saya malas nak tanam lagi.

    Kalau makan mee udang yang famous kat Kuala Sepetang(Perak)tu pun banyak sesangat lalat.

    ReplyDelete
  4. seronoknya CM boleh bercucuk tanam...mas pun minat..tapi kna tunngu hubby pencen, dok rumah bertanah bru seronok bercucuk tanam...skrg ni rumah lapis2 susah sikit..he..he...
    ulatt tu...besarnya..geli mas tengok...

    ReplyDelete
  5. hehehe kak nahhh ilah juga pernah jumpa 3 ekor sihijaooo ni tertongggek2 atas daun limau..gemokkk besar ibu jari kak oiii geliii.. ilah buka cermin mata ilah tolak dgn kayu dia jatuh ilah buang lam tong sampah.. sebelum tu pernah ada sekor si rama2 terbang2 kat pokok2 ilah ni...eeeeee mmg geli laa kakkk...
    bestnye kak lobak putih byknyaa..tak sabauu nak balik kg tanam sayur..huhuuu...ilah ada plan nak korek belakang lot tu tinggalkan tanah paya dan jadikan kolam ikan dan tanaman berpaya.. sbb tanah paya tu amat subur gembur kak...

    ReplyDelete
  6. kak 1 lagi ilah nak bg petua.. masa kita siram pokok kita tu kita selawat kak 3 kali sambil berbual2 dgn nya supaya dia hidup subur dan sihat2.. insyllah dah berkali2 ilah buat. mmg amat memuaskan... tanam jagung gemuk2 kak..masa dipahang dulu selot tanah umah teres..penuh...

    ReplyDelete
  7. salam... cik, lama x menyinggah sini... seronoknya tanam white radish ye... leh la pas ni de entry kueh lobak tu lagik... (cik, lia dah tukar link tau http://mylife-zalia.blogspot.com)

    ReplyDelete
  8. Dulu geli juga dengan kawan hijau tu masa mula-mula menanam. Sekarang ni dah lali dibuatnya. Rocket CM nampak macam komatsuna (Japanese mustard spinach). Lobak putih tu katanya bagus untuk lepas bersalin nanti:).

    ReplyDelete
  9. TANGAN SUBUR YA, POKOK MENJADI, KALAU SAYA ABIS LAYU TERKULAI.

    ReplyDelete
  10. Eeeewwwww, geli betul tengok ulat itu! Saya akan lari kalau tengoknya...haha. Bagus makcik dapat tanam sayur sendiri. Di sini susah nak tanam...terlalu sejuk. Mungkin suatu hari kalau saya balik Malaysia, harap saya dapat tanam sayur sayuran sendiri. Harap masih kuatlah...haha.
    MaryMoh at http://www.keeplearningkeepsmiling.com

    ReplyDelete
  11. Time semua mahal ni ..... memang patut kita tanam sendiri ...
    tanam sendiri , kutip sendiri , masak sendiri .... waaaa sendiri makan ... sedapkan ...

    Nak elak ulat ... CA guna air pokok cerita ... blender ...dan sembur kat pokok ... nak afhdal lagi ... siram terus ...dijamin ...ulat tak naik ...

    ReplyDelete
  12. kitchen flavours....Terima kasih.sebenarnya ada juga pokok yang terencat dan dimakan ulat.harap harap selepas ni tiada lagi musuh yang datang makan:)

    Nieza..hehe jika tak perasan rezeki tu ...eiii

    Zaitun..salam zai..tu la tanam sayur ni kena sabar sebab banyak dugaan tambahan pula kita tak mau guna racun...agaknya tempat makanan laut ni mmg menjadi tumpuan lalat.mungkin sb baunya yang kuat.

    Mas..ya mas tunggu bila pencen :)tanah kat keliling rumah cm ni buakannya luas hanyalah sekangkang kera....akak pu geli btol dgn ulat ijau nih.

    ReplyDelete
  13. ilahjy..haha buka spek agar tak nampak ya..mmg geli..bestnya ilah sebab ada tanah yang luas ..puas bercucuk tanam.best gak jika kita berjiran nanti:)..terima kasih bagi petua tu..insyallah cm akan amalkan.

    Lia..wah dah pindah rumah baru ya..insyallah nanti makcik singgah:)siapkan minuman ya.

    Malay-kadazan girl..salam diana.ya ke?cm ni tak tahu sangat nama nama sayur ni.Rocket tu sebab ada tertulis di kotak benih yang anak Cm belikan.nanti bila dah dapat kutip hasilnya akan cm masukkan gambarnya dalam blog ni:)...cm minum air rebusan lobak putih yang dicampur dengan karot dan kobo root.sebab tu tanam banyak sayur lobak putih.(guna dgn daunnya sekali)

    ReplyDelete
  14. paty's kitchen...ada masa menjadi ada masa ada yang mati:)

    Mary Moh..hehehe Makcik pun geli jugak terutama bila nampak dia bergerak gerak...bila balik msia nnt boleh lah berkebun:)

    ReplyDelete
  15. chik att...wah bagus petua tu tapi Cm tak tahu pokok cerita tu macamana?

    ReplyDelete