LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, March 31, 2010

pulut bakar & pulut panggang

Rindu betul nak makan pulut bakar makanan tradisi negeri Kelantan.Lalu cm talipon ibu cm petang tadi dan bertanyakan cara-cara untuk membuatnya.Bahan-bahannya adalah beras pulut,sedikit garam,santan ,gula dan beberapa kuntum bunga cengkih. Harum betul bau bunga cengkih didalam pulut apabila dipanggang dan bau wangi daun pisang yang terbakar membangkitkan lagi aromanya.... Cm tak letak resepinya kerana resepi ibu cm pakai agak agak je,resepi orang tua memang cantu kan...Insyallah bila dapat sukatan yang betul akan cm masukkan dalam n3 yang akan datang. bau cengkihnya membangkitkan selera! Pulut panggang pulak ada inti serunding ikan yang cm buat tempohari.Mengikut kata bonda ku,pulut panggang versi Kelantan ni manis.Jika ada yang tak gemar manis boleh lah guna pulut yang lemak lemak masin je:) Bahan-bahannya hampir sama dengan bahan-bahan untuk resepi pulut bakar kecuali tiada bunga cengkih.Ini pun cm agak-agak juga sukatan bahan-bahannya.

10 comments:

  1. Salam makcik.. nampak sedapnya pulut bakar tu. Saya akan sabar menunggu resipinya. :)

    ReplyDelete
  2. salam cm..lama sungguh kak yam tak makan kedua2 jenis pulut panggang..asyik makan pulut kukus berkelapa muda n ikan rebus goreng...nampaknya kena pergi kedai yati ada kot..kalau tak ada kena pergi gerai di kb lah..buat sendiri tak terdaya weh..hehe.. memang dasar pemalas..

    ReplyDelete
  3. hi 3 hungry tummies..belum tidur?pulut bakar makanan kegemaran makcik masa kecik-kecik dulu,pulut yang lemak-lemak manis dan ada bau cengkih.

    ReplyDelete
  4. salam kakyam,cm kalu balik kb takkan mis ke yati percik sebab nak beli pulut bakar dan ayam percik.sedap!Kat Putrajaya ni jika nak makan benda benda tu kena buat kak yam,jika cm dok kb,memang takkan buat hihi..beli je:)

    ReplyDelete
  5. waduh cikmanggis..sajer je tau cm ni tayang pulut kt sini..terliur dah ni..lebih lg pulut panggang inti serunding ikan tuh..mmg cedaap!!

    ReplyDelete
  6. CM..pulut bakar fav che' Abe kite ..

    ReplyDelete
  7. Tak pernah lak nampak pulut pattern bulat ni. Selalu yang bantal peluk tu je... Tapi anything to do with pulut... I likeeee!!

    ReplyDelete
  8. salam inahar hehehe jom makan:)

    ReplyDelete
  9. salam datin..nanti bila kita balik kb kita beli banyak banyak kat yati percik tu.

    ReplyDelete
  10. omo..omo..salam mama,cm ni sebenarnya peminat mama,silent follower..makasih kerana sudi singgah...pulut yan bentuk bulat tu makanan tradisi orang pantai timur:)

    ReplyDelete