LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, November 17, 2009

Broken Glass Agar-agar

Bahan-bahannya:) (A) 10 m agar-agar powder 700 ml air 150 gm gula 2 helai daun pandan pewarna merah,kuning dan hijau (B) 20 gm serbuk agar-agar 1500 ml air 250 gm gula 2 helai daun pandan Cara-caranya:)
  • Satukan semua bahan-bahan (A) kedalam periuk dan masak hingga hingga mendidih dan semuanya sebati
  • Keluarkan daun pandan dan bahagikan kepada 3 bahagian dan warnakan merah,hijau dan kuning dan biarkan agar-agar keras
  • Dgn menggunakan pisau bergerigi,potong agar-agar kepada bentuk 3 segi dgn ukuran 2 "
  • Campurkan semua bahan-bahan (B) dalam satu bekas dan masak sampai mendidih dan semua bahan-bahannya hancur.Biarkan atas api yg perlahan.
  • Aturkan agar-agar yang warna warni tadi dalam satu bekas berukuran 8".Tuangkan agar-agar yang mendidih tadi keatasnya.
  • Bila sudah sejuk,masukkan dalam peti ais.Potong mengikut selera masing-masing.
Sumber:Buku Jolly JellyWong kee sum

2 comments:

  1. Wah senang jer baca resepi tu....cantik nampak agar2 tu Kanda...nak buatnya...ada kerajinan tak???? Nantilah Dinda fikir2kan...(ingatan orang malas nak buat...maka akan dok teringat jer lah!!!)

    ReplyDelete
  2. nampak cantik je agar2 tu kak saya ni malas nak melapis tu yg tak pernah buat

    ReplyDelete