LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, September 18, 2016

kebun mini saya

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Lama betul saya tidak kemaskini blog Jom Masak Jom Makan makan ini sehingga hampir lupa passwordnya.Alhamdulillah Makcikmanggis baik-baik saja.Rindu sangat untuk berblog kembali seperti dulu-dulu...memasak dan berkongsi resipi.

Setelah Makcik berpindah ke Negeri Sembilan  masa  banyak dihabiskan dengan berkebun di halaman rumah.Walaupun kawasan yang sangat terhad dapatlah juga keluarkan peluh dan merasai hasil kebun mini yang bebas racun.Satu kejayaan apabila berjaya menanam lebih kurang 20 pasu pokok  bunga kobis.Sekarang hanya tinggal 7 pasu lagi yang belum di tuai.Alhamdulillah.....rezeki yang Allah bagi jika kita berusaha.

Makcik ada menanam 2 pasu pokok limau kasturi.Alhamdulillah rajin sungguh berbuah tanpa henti.Setakat nak guna untuk bahan masakan seperti sambal belacan dan jus tu tak perlu beli.Petik saja ..fresh...betapa seronoknya dapat hasil dari kebun sendiri.Satu kepuasan.....

Ada kawan-kawan bertanya baja apa yang Makcik gunakan .Untuk pokok limau ini Makcik guna baja AB yang di perolehi semasa kami membeli pokok Tin di Seremban 6 bulan yang lalu.Kami dapat percuma dari Nurseri Sudin & Sheila Jalan Pantai Seremban tempohari (free gift).Baja jenis ini sungguh jimat sekali dan amat berkesan untuk tanaman seperti limau kasturi dan pokok Tin.


Disamping baja AB kami juga dapat hadiah percuma keratan pokok tin dari nurseri Sudin & sheila.Dalam banyak banyak batang ini hanya 5 keratan yang  tumbuh dan sekarang sudah mulai berbuah.Alhamdulillah.


Pokok di atas adalah hasil semaian dari free gift nurseri Sudin&Sheila tempohari.Gambar ini  saya ambil ketika usia pokok ini 2 bulan.Sekarang dan hampir 6 bulan jika tak silap saya lah..lupa tarikh tanamnya.....Ok lah untuk cerita KEBUNMINISAYA  akan saya sambung lagi  dalam next posting ya....dan jika ada masa saya akan berkongsi resipi terkini saya membuat roti Sourdough pula.Hobi terkini saya  hehe.



1 comment: