LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Saturday, November 14, 2015

Homemade Yogurt.

Assalamualaukum dan selamat sejahtera.

Seorang sahabat saya Puan Sarah telah mengajar saya cara-cara membuat fresh yogurt sendiri.Alhamdulillah setelah berjaya saya merasa sungguh seronok dan tidak perlu lagi beli dari pasaraya seperti sebelumnya.

Banyak khasiat yogurt ni terutama untuk sistem penghadhaman kita.Baik untuk usus.Jika yang sedang berdiet tu memang sesuai sekali kerana yogurt dapat membuatkan kita rasa kenyang.Potong buah-buahan kegemaran kita dan curahkan yogurt.Memang sedap.
Yogurt juga dapat mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan kita....
Apa yang kita perlukan untuk memulakan pembuatan yogurt adalah fresh yogurt dari kedai India.Jangan gunakan yogurt dari pasaraya tu..tak jadi.Saya pernah mencubanya tetapi gagal.

Saya ke pasar besar Seremban minggu lepas dan beli 3 bungkus fresh yogurt .Sebungkus harga 1rm.Sangat murah dan kita boleh kembangkan yogurt berkali-kali ganda.

Apa yang di perlukan hanyalah susu segar,fresh yogurt dan bekas plastik yang boleh di tutup kedap.
Panaskan susu segar suam-suam kuku.Jangan terlampau panas nanti bakteria dalam yogurt mati.
Kemudian masukkan 3-4 tbsp yogurt ke dalam susu dan kacau sehingga sebati.Tutup rapat dan biarkan di dalam suhu bilik selama 10jam.
Sukatanya adalah bekas plastik seperti dalam gambar di atas.Insyallah .Satu bekas plastik susu segar yang suam-suam kuku dengan 3-4 tbsp fresh yogurt.Selamat mencuba.


2 comments:

  1. Assalammualaikum kak.. baru sempat berkunjung. Insyallah nak cuba buat juga tuk sarapan.

    ReplyDelete