LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, July 2, 2014

Karipap

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Alhamdulillah hari ini masuk hari ke empat  umat islam berpuasa.Semasa zaman kanak-kanak Cm dilatih berpuasa sejak kecil  lagi oleh arwah Wan tetapi arwah selalu beri kelonggaran.Katanya jika tak larat berbuka lah,jika terlalu lapar  berpuasalah setengah hari....apabila arwah Wan cakap macam tu Cm lagi rasa nak puasa ..lagi kuat semangat untuk meneruskan puasa  lagi pun jika tak berpuasa tiada apa pun yang boleh dimakan ......

Cm berdoa semoga Wan ditempatkan di syurga bersama orang-orang yang soleh.Setiap kali Ramadhan rindu ku pada Wan menghimpit perasaan.Terima kasih Wan atas segalanya....insyallah akan sentiasa ku sedekahkan bacaan ayat ayat suci pada mu wahai  ayahanda....berehatlah dengan aman di sana...Insyallah kami akan menyusul kemudian....

Maafkan Cm kerana beremosi sikit pagi ini.Ramadhan kali ini Cm merasakan diri ini semakin sihat dan lebih bertenaga.Semasa berbuka Cm lebihkan makan buah-buahan dan hanya mengambil sesenduk kecil nasi.Badan dah mula rasa ringan.Alhamdulillah .Tetapi penyediaan makanan "on" seperti biasa kerana ada dua anak lelaki bujang berpuasa dengan kami pada tahun ini.Rasa seronok melihat anak-anak berselera makan.Hilang penat dan lelah memasak.Rasa terharu bila anak-anak cakap sedapnya mama lauk ni atau kuih ni....pstt bila kena puji rasa over over la pulak kan hikhik.

Ok...kuih karipap memang menjadi pilihan anak -anak.Katanya karipap mama paling best hehe.Kembang hidung ;)p  ...Jadi stok karipap frozen sentiasa ada dalam freezer.Kali ini Cm guna resipi Tun.Alhamdulillah memang sedap.Terima kasih Tun.

Karipap

Resipi asal: Tun Telani.

Doh.

Bahan-bahannya:

4 cawan tepung gandum.
2 sudu besar marjerin.
3/4 cawan air.
1/2 sudu teh garam.

Cara-caranya:


  • Panaskan minyak dan marjerin dalam kuali kemudian tutupkan api.
  • Masukkan tepung kedalam kulai dan gaul sehingga sebati dengan menggunakan senduk kayu.
  • Sejukkan sekejap baru tuangkan air+garam dan uli sehingga sekata.
  • Sedia untuk di gunakan.Terpulanglah nak buat inti apa ya :)


** Cm guna rempah kerutuk untuk intinya.

2 comments:

  1. Salam Ramadhan CikManggis...karipap mmg kuih paling tak boleh dilupakan..

    ReplyDelete
  2. Salam ramadhan cm.. semalam pun saya buat karipap tapi intinya sardin. Masih berbaki saya frozenkan, senang kalau teringin goreng aje.

    ReplyDelete