LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Saturday, June 1, 2013

Udang Mentega / Butter Prawn.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Semalam Cm minta tolong Pn.Neo belikan 1 kg udang bersaiz besar dari Jeti Pasir Panjang Pd.Anak lelaki Cm sangat suka makan udang mentega.Jika udang yang segar lagi sedap dan manis rasanya.Pertama kali Cm masak Butter Prawn ni terasa sangat susah tetapi lama kelamaan bila dan selalu buat rasanya taklah sukar sangat.Kami suami isteri memang dah lama tak makan udang tambahan pulak jika bergoreng dan berminyak begini jadi Si Adik lah yang makan hampir separuh udang ni :)..puas hati nampaknya hehe.

Terima kasih  buat Nita kerana kali ini Cm ambil resipi dari dapur Nita.Alhamdulillah sekarang zaman cyber...resipi di hujung jari.Resipi tiada menjadi rahsia lagi.Tak de dah orang nak sorok-sorok resipi seperti dulu.Sebarkan seluas-luasnya.Jika dapat berkongsi dengan ramai orang terasa lebih seronok dan bahagia.

Bahan-bahannya:

7 ekor udang bersaiz besar.
3 biji kuning telur.
Sedikit serbuk kunyit.
Sedikit garam.
3 tangkai daun kari.
6 biji cili api.
3 tbsp butter.
1 cawan minyak masak.

Acuan roti jala.
Chopstik.

Cara-caranya:


  • Perap udang dengan sedikit serbuk kunyit serta garam.
  • Panaskan minyak masak dan goreng udang sehingga perang baru masukkan daun kari dan hirisan cili api.gaul hingga rata dan keluarkan dari kuali.Toskan guna tisu dapur.Ketepikan.
  • Masukkan 3 tbsp butter kedalam minyak goreng udang tadi.
  • Pukul kuning telur dengan garfu sehingga sebati.
  • Isikan telur kedalam acuan roti jala dan kirai telur  ke dalam minyak panas sambil tangan sebelah lagi memegang chopstik.Buat pusingan dengan chopstik pada telur yang di kirai tadi supaya terbentuk tali-tali halus.lagi halus lagi cantik..Lakukan dengan berhati hati dengan menggunakan api yang sederhana agar ianya tidak cepat hangus.
  • Lakukan sehingga selesai.
  • Apabila hampir perang padamkan api agar telur tidak hangus.
  • Kaup naik telur dengan menggunakan chopstik dan toskan minyaknya.
  • Bila sejuk leraikan perlahan-lahan dan tabur atas ydang goreng.
Selamat mencuba.Musim cuti sekolah ni sangat sesuai untuk mencuba resipi terbaru kerana ada tukang makan yang sentiasa lapar je hehe.

2 comments:

  1. hai.. salam kenal.. =)

    1144

    done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

    klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera CM. Sedapnya butter prawn ni. Sekarang saya dok Singapura dapatlah rasa butter prawn (actually diarong panggil cereal prawn), tapi mahal!! Nanti nak try resipi ni pulak :)

    ReplyDelete