LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, June 28, 2012

Apple Almond Puff Pie

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Selamat petang semua..dan selamat berbuka puasa pada mereka yang berpuasa sunat Khamis di bulan Syaaban yang penuh keberkatan ini.Semoga ibadah puasa kita di terima olehNya.Insyallah.

Lama betul Cm tak buat Puff sendiri.Selalunya beli kulit puff Kawan tetapi kali ini terajin sikit...sikit je rajinnya hehe. Dulu pertama kali belajar membuat kulit puff ni ,boleh dikatakan setiap hari Cm buat sampai semua orang kat rumah ni dah jemu....Semalam bila lihat Inahar masak Puff terus Cm ambil resepi intinya.Terima kasih Inahar.
Kulitnya.

Bahan-bahannya:

400 gm tepung gandum.
2 biji telur.
125 gm air.
1/2 tsp serbuk cream of tartar.
1/2 tsp baking powder.
1 tsp garam.
80 gm butter.
225 gm marjerin pastry.

Cara-caranya:

Satukan semua bahan-bahan diatas kecuali marjerin pastry ke dalam mangkuk.Uli hingga sebati.Kemudian gelek doh agar terbentuk empat segi bujur.Aturkan marjerin pastry yang di potong dalam bentuk  kiub kecil di bahagian tengah  doh.Lipatkan bahagian hujung ke dalam seperti gambar rajah dibawah.lakukan proses yang sama di hujung yang satu lagi.



Kemudian gelekkan agar terbentuk empat segi bujur sekali lagi.Lakukan proses yang sama 4 kali.Kemudian potongkan mengikut saiz yang dikehendaki.Gelekkan nipis baru di letakkan inti.Tekan tepi doh dengan hujung garfu.Sapukan dengan kuning telur .bakar hingga masak  atau hingga warna perang keemasan.


Inti.

Bahan-bahannya:

2 biji epal hijau-potong kiub kecil.
1/2 cawan kismis.
2 tbsp butter.
4 tbsp serbuk badam.
Sedikit garam.
3 tbsp gula perang.
1 tsp serbuk kayu manis.
1/2 tsp serbuk kayu manis.

Cara-caranya:

Panaskan butter dalam kuali.Masukkan potongan buah  epal.Gaul rata.Kemudian masukkan semua bahan-bahan selebihnya.Masak sehingga inti agak pekat.Siap untuk di gunakan.

5 comments:

  1. cm, rajinlah u. kakpah masih setia dengan 'kawan' haha..

    ReplyDelete
  2. salam kak CM.. mmg rajin betul wat pastry sendiri.. mesti wangi bau rumah masa bakar kan. tun suka kombinasi epal dan cinnamon ^^

    ReplyDelete
  3. woww rajinnye cikmanggis wat puff pastry sendiri..kita x pernah try pun sbb kurang kesabaran..hehe! tapi xpe..nk copy gak resipi cm ni wat simpanan (xtau nk wat bila..hehe!)

    ReplyDelete
  4. salam perkenalan, jom join GA menarik dengan hadiah yang menarik untuk dapur..singgah di blog saya yer

    ReplyDelete
  5. lena tak pernah buat puff pastry sendiri..tapi buat pastry ini macam sangat challenging..kak, u betul2 rajin, making puff pastry sendiri and your apple almond puff pie looks terrific!!

    ReplyDelete