LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, March 27, 2011

Markisa

Salam dan selamat petang.Baru siap menyiram pokok pokok dikeliling rumah .Cuaca yang panas terik menyebabkan banyak pokok yang layu.Selalunya tugas menyiram sebelah petang hubby yang lakukan tapi Cm nak "senaman" sikit hari ini :).....
Setiap kali bila bercakap bab pokok pokok dikeliling rumah ni hubby selalu cakap agar jaga pokok pokok ni dengan penuh kasih sayang......siram dan baja.Pokok pokok ini sentiasa berzikir dan bertasbih pada Penciptanya.Pokok pun ada "nyawa" juga....
Pokok markisa ni berkongsi jaring besi dengan pokok kacang botor.Terima kasih pada Liza sebab kasi anak markisa pada kami.Ini merupakan pokok yang kedua Liza beri.Yang mula mula dulu telah mati.Alhamdulillah pokok yang kedua ini membesar dengan baik.
Pokok-pokok timun yang Cm tanam dalam bekas polystyrene telah mati jadi kali ini kami tanam atas batas dan nampaknya sungguh subur dan mula mengeluarkan bunga dan buah.Ada beberapa pokok yang baru ditanam .Harap-harap dapat hasil nya pada kali ini.

11 comments:

  1. saya penah minum juicenya masa di Medan. Fresh punya.. sedap gak. Balik beli cordial di airport. Tp tak leh bawah masuk kapal. terpaksa bagi balik kat agent, dia tolong bawakkan ke KL masa dia ada seminar di KL.. haru..

    ReplyDelete
  2. ...tahniah ada 'taman hijau'...
    mamaijat juga suka hijau2 ni..tp skang kesihatan dah x mengizinkan...pasu pun dah ditelangkupkan ... lagipun kawasan umah x disimen end to end...al maklumlah dah tinggal sorang.....

    ReplyDelete
  3. Banyaknya daun pokok markisa CM tak terkira. Diana punya boleh kira...hehehe... Mak Diana punya timun pun hari tu daun kuning dia cakap sebab hujan banyak sangat, banyak tanaman dia jadi kuning lemas dengan air. Musim timun di kebun kami dah nak berakhir nanti nak tengok timun segar lawat blog CM cuci mata.

    ReplyDelete
  4. salam cm..apa khabar lama tak berborak dgn cm..sejuk ya tangan u sebab semua tanaman yng cm tanam menjadi nampaknya..sedap makan sayur2 yg ditanam sendiri,bila nak makan baru dipetik,rasanya lebih manis dan fresh.

    ReplyDelete
  5. salam makcik,
    Wahhhhh, bagus ni. Satu sentuhan dalam menyahut program Bumi Hijau. Antara bidang saya... dalam menjalankan promosi bumi hijau pada teman2.

    ReplyDelete
  6. berbudi pada tanah, pasti ada hasilnya, syabas cik manggis...

    ReplyDelete
  7. Salam cik Manggis..
    Rajin nye.. Nanti bila keluar hasil pokok2 sayur tu pasti happy kan..

    ReplyDelete
  8. salam... cantik pokok markisa, dulu2 kat kg banyak buah ni.. tp org kg tak tau nak buat apa.. terbiar gitu je.

    ReplyDelete
  9. That's so wonderful to be able to plant your own vegetables. They are the best when cooked. Now I feel like I want to move to a warmer country so that I can have my own vegetable gardens. Maybe I should move to be your neighbour and just buy from you :D Hope you have a wonderful day. MaryMoh at http://www.keeplearningkeepsmiling.com

    ReplyDelete
  10. cantiknya kawasan rumah awak...suka!

    ReplyDelete
  11. suka tengok ..projek cik manggis sejuk mata memandang..kalau menjadi dapat juga hasilnya

    ReplyDelete