LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, February 7, 2011

Cucur Nasi Ikan Bilis.

Bau Cucur Nasi ikan bilis sungguh wangi.Kombinasi ikan bilis,bawang putih,bawang besar yang dikisar halus sungguh sesuai untuk cucur ini.Ditambah pula dengan sebiji telur,daun sup dan daun bawang hmmm sedappp sekali.Dah lama Cm perhatikan seorang demi seorang kawan kawan menayang Cucur nasi ni..... kali ini baru ada kesempatan untuk Cm masak buat  minum petang kami sekeluarga.Sambutan yang sungguh hebat hehe.Anak anak dan suami kata sedap:)
Bahan-bahannya:
2 cawan nasi
2 cawan air
1 1/2 cawan tepung gandum.
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1/2 labu bawang besar
1 biji cili masak
daun sup dan daun bawang
1 biji telur
garam secukup rasa.
Cara-caranya:
  • 1labu bawang besar dihir nipis 
  • 1/2 labu bawang besar didadu
  • Ikan bilis direndam sekejap dan ditoskan.
  • Kisar 1 labu bawang besar,bawang putih,ikan bilis,nasi sejuk dan 2 cawan air hingga hancur.
  • Tuangkan adunan kedalam bekas yang sesuai dan masukkan tepung gandum,telur,garam ,daun sup,daun bawang dan hirisan cili masak.Gaul hingga sebati.
  • Panaskan minyak dan goreng seperti kita buat cucur biasa hingga perang.
  • Hidang bersama sos cili:)
Terima kasih pada kawan kawan kerana sudi berkongsi resepi ini.Senang untuk membuatnya dan sangat sedap untuk dimakan.:)Cm ambil resepi dari SINI tapi Cm suka tambahkan se biji telur.Terima kasih pada Along Roz,Yatie, Izah dan ramai lagi kawan kawan yang telah mencuba resepi cucur nasi dan berkongsi resepinya.
Gambar diatas ni pulak hasil tuaian sawi dan kangkung musim ini hehe.Ini merupakan lebihan dari serangan belalang dan ulat hijau tempohari.Alhamdulillah walaupun sangat kurus dan kenit dapatlah merasanya.
Alhamdulillah.Semua pokok lobak putih yang Cm tanam berisi.Ini lah salah satu pokok yang menghasilkan lobak yang agak besar,Tak sabar nak gali:)..entah kenapa ubinya naik ke permukaan tanah bukan kedalam tanah.Ada sesiapa yang tahu tak kenapa?
Ini pula gambar anak anak Cm yang diambil semasa balik kampung Cny tempohari.Hanya se orang missing.
Cucu menantu & Nenek :)
   Menanti Hari:)  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   


36 comments:

  1. amboii..mulat2 cucur CM tu....
    memang sedapp dicicah ngan sos...

    ReplyDelete
  2. aik cm..ngapa gambo yg org blkng tu tak nmpk kepala..hihihi.. cucur ni mmg sedap..comel tu bulat2 tu..hihi

    ReplyDelete
  3. betul la CM cucur ni memang sedap saya kalau buat suka bubuh telor lak sebiji memang mabeles cicah ngan sos cili ...comel2 anak cm dh besar2 yer...yg diatas tu mana kepalanya?hehe

    ReplyDelete
  4. mas..mmg sedap.ranggup diluar gebu di dalam :)

    ReplyDelete
  5. izah..hehe gambar kena pancung tu hikhik.Mmg sedap cucur ni:)yum yum

    ReplyDelete
  6. Nieza..jika makan panas panas mmg sedap betul.Kat belakang tu bodyguards:)

    ReplyDelete
  7. salam CM...
    montoknyer cucur tu... geram tengok...

    ReplyDelete
  8. azlita aziz..hehe montok cam tuannya :)

    ReplyDelete
  9. Salam CM...waaah x lama lagi dpt title baru la eh...x sabar gak kita yg tumpang dengar ni pun..hehe, mesti lawo cam menantu tu jgk..

    ReplyDelete
  10. wslm ummi.hehe dapat title nenek:)semoga dipermudahkan olehNya.

    ReplyDelete
  11. lapar plak pagi buta ni tengok CM punya cucur ikan bilis.mahu je mencucur pagi ni. tahniah tak lama lagi nak menimang cucu.

    ReplyDelete
  12. awalnya Cik Ina bangun:)Cucur nasi ni sgt senang nak masak ,recycle nasi sejuk agar tidak membazir.Terima kasih Cik Ina:)

    ReplyDelete
  13. sukernyer tgk kluarga opah.... alhamdulillah bahagia semuanya..... nak rasa cucur opah punyer! bolat2 cam dak darwish! hihihihi

    ReplyDelete
  14. hana..hehe bolat bolat cam opah gak:)

    ReplyDelete
  15. tahniah kak .. tak perasan ada N3 pasal kebun ..bestnya dah tuai dah hasil mcm baru sangat kak cm tanam.. dak boleh makan...'
    kak nak tauu tanah kebun ilah tu kena bawa hujan habis kena hakis.. sbb kwsan tu berpaya rupanya.. lot2 keliling ilah belum tambak tu masalahnya.. nak kena kaup balik gan jentolak supaya tanah tu dimampatkan semula dan bina tebingan keliling baru ok kot...habis dah berbelas ribu tu yg ralat.... kadang2 rasa sesal pun ya..tapi kena belajar terima kenyataaan hujan yg lebat mmg mcm tu..huhu

    ReplyDelete
  16. Tak pernah pulak dengar cucur nasi ni. Thank you nak cubalah. Selalunya buat cucur ubi kentang. Bagus juga idea ni boleh buat sarapan untuk lebihan nasi semalam. Wah sayur CM cantik sungguh saya punya selalu ada design berlubang-lubang. Hari ni pun kami petik kangkung. Lobak putih tu naik mungkin sebab dia nak membesar tapi tanah bawah keras jadi dia tertimbul.

    ReplyDelete
  17. sedap makan cucurni...lagi2 hujan2 ni sedapnyer...Td umah Ha Sue ader kebun gak.. besnyer.. jeles lah kak erma duk apart. x de tanah hu hu hu...

    ReplyDelete
  18. assalam..bulat2 je cucur cm tu..cantik..cucur ni mmg sedapp..

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum...

    Cucur nasi ikan bilis....Kak Lin berangan nak buat tapi tak buat2 gak....hehehehe

    ReplyDelete
  20. salam ziarah..sedap nampak cucur CM ni..kalau makan panas2kan best..

    ReplyDelete
  21. Pagi CM,

    Ni nur dtg nk tumpang sarapan cucur ikan bilis tu...dah lama benar tak buat cucur ini...kalau dulu2 org tua kita kalau buat tak gunakan nasi tapi skrg dah dipelbagaikan lagi sedap kan?Betul tak CM?? Betul, betul...hehe

    ReplyDelete
  22. Saya pun dah pernah mencuda cucur ni memang sedap.

    Dah menuai boleh dimakan,kita tanam bunga tak dapat apa2 pun.

    ReplyDelete
  23. Salam CM, comelnya gambar anak-anak :)

    Cucur nasi ni macam "Malaysian version" makanan Italian kegemaran saya - arancini. Dari bahan-bahannya, nampak sedap sangat, patut pun dapat pujian. Tak sabar-sabar saya nak cuba pula.

    ReplyDelete
  24. ilahjy..tanah sekangkang kera je jadi hasilnya ciput sangat.Best btol nampak kebun ilah hari tu macam macam boleh tanam.Tak apa sabar lah sikit ..bila dah tahu selok belok tanah kebun tu ok la.Nanti penihkan tanah tu dgn segala macam tanaman.Susah susah dahulu ,senang senang kemudian.

    ReplyDelete
  25. Malay-kadazan girl...Cm pun baru buat pertama kali nih.Lain kali nak buat cucur kentang pulak.

    Ooo agaknya tanah bahagian bawah tu agak keras jadi lobak putih tu naik kepermukaan tanah.Alhamdulillah nampak gayanya kali ini kami dapat makan lobak putih tiap tiap hari.

    ReplyDelete
  26. Halamanku..salam Erma.Cm dah pi tengok kebun Hasue adi.Macam macam ada.Kebun Cm cute je.:)

    Lain kali nak buat cucur nasi tp nak ubah rencah pulak.

    ReplyDelete
  27. LinRosly..Simpan nasi sejuk tu Lin pastu boleh buat cucur nasi..recycle:)

    ReplyDelete
  28. Adiewiyah..mmg btol sedap dimakan ketika masih panas.bila sejuk kurang Ummp

    ReplyDelete
  29. Zaitun..salam zai..tak apa tanam bunga dapat satu kepuasan..hati tenang tentu gembira:)

    ReplyDelete
  30. Salam sejahtera Shaz..hehe terima kasih:)

    Arachini?yang tummy masak ke?wah nak cuba jugak versi Itali:)

    ReplyDelete
  31. salam makcik,
    wahhhh menarikkkkk, mcm sotong celup tepung pun ade tu............best cicah ngan sos die tu

    ReplyDelete
  32. Looks delicious, very appetizing:)

    ReplyDelete
  33. Cikgu Zam..hehe nak bagi Zam makan pun dah habis:)

    ReplyDelete