LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Tuesday, November 23, 2010

Jeruk Bawang Putih.

Salam dan selamat sejahtera.Bawang putih adalah salah satu  bahan utama dalam masakan.Tak kiralah masakan melayu,Cina atau India.Bawang putih juga mempunyai banyak khasiat.Cm suka sangat makan bawang putih jeruk.Jadi semalam Cm cuba buat sendiri :) Alhamdulillah tak mengecewakan tapi .untuk dapatkan rasa yang sebenar  kena tunggu beberapa hari lagi agar garam,gula dan cuka meresap kedalam bawang putih.Jeruk bawang putih ni sangat sedap dimakan dengan nasi kerabu.
Terima kasih pada Masakan kelate sebab berkongsi resepi yang agak unik ini.Jom kita lihat  bahan bahannya.

Bahana-bahannya:)
20 labu bawang putih.-cuci bersih tapi jangan kopek kulitnya.Kukus hingga masak.
1 cawan cuka
2 cawan air
1/2 cawan gula
5 tbsp garam(cm guna 4 tbsp je)
Cara-caranya:)
  1. Satukan air,garam,gula dan garam kedalam periuk.
  2. Masak hingga mendidih
  3. Kemudian masukkan bawang putih dan biarkan mendidih sekejap.
  4. Biarkan betul-betul sejuk baru masukkan jeruk kedalam balang yang kedap udara.
  5. Jika simpan dalam peti sejuk jeruk dapat bertahan selama 2 bulan tapi jika letak di luar ianya boleh disimpan selama 2 minggu.

Guna sudu yang bersih setiap kali mengambil jeruk dari balang   agar jeruk bawang ni dapat bertahan lama ..Selamat mencuba.

17 comments:

  1. salam..
    ermmm..dah makan jangan lupa
    kumur listerin tau..he he

    ReplyDelete
  2. menghalau vampire tewww.. uhuhu

    ReplyDelete
  3. wah sedapnya ni..makan dengan nasi kerabu memang kena ni....tapi orang kata x boleh makan banyak sangat bawang putih ni kan nnt badan berbau..tapi kalau dah jadi jeruk cmni..agaknya dah ok kot CM?

    ReplyDelete
  4. Salam makcik...ini satu lagi kegemaran datuk saya, dia tu Thai :)

    ReplyDelete
  5. salam kak CM...erma pernah rasa masa dtg umah kawan wat openhouse..memang maching ngan nasi kerabu.. erma boleh makan.. sedap...

    ReplyDelete
  6. Wahhhh never seen garlic pickles b4!! First time seeing here...hehe ;)

    Akak, I have an award for U. Pls accept from my blog ya!
    http://love2cook-msia.blogspot.com/2010/11/my-birthday-gift-award.html

    ReplyDelete
  7. laaa awat opah diet sampai kene makan jeruk bawang nih?? tak syedap lah opah! meh darwish suapkan puff ngan apam gebu semalam! kikikiki

    ReplyDelete
  8. akak, jeruk ni mmg ngam la kalau makan dgn nasi kerabu. sgt masyukkk rasanya. ni kalau dh stat mengadap jeruk ni dgn nasi kerabu, selagi xlicin mmg xberhenti... hehehhehhe

    ReplyDelete
  9. me..haha

    Eliya..selalunya di jual bersama nasi kerabi

    Sally..memang betul tapi makan sekali sekala tak jadi hal:)

    ReplyDelete
  10. Tummy dear..ya ni makanan orang siam:)

    Erma..memang ngam dgn nasi kerabu tapi bagi penggemar jeruk bawang ni boleh makan begitu je dgn nasi biasa ,buat ulam

    Love dear..thank you thank you nnt cm ambik:)

    Hana..hehe ni obat tau..awet muda :)

    Mimiey..banyak kat Pasar Siti Khadijah ni:)

    ReplyDelete
  11. Elya..sori salah taip plak..nasi kerabu:)

    ReplyDelete
  12. Salam CM. Tak pernah saya cuba jeruk macam ni. Tapi kalau ada nasi kerab nak try jugak le :)

    ReplyDelete
  13. shaz..bila balik Malaysia nanti cari nasi kerabu kat pasar malam ya:)dapat makan dgn bawang jeruk ni:)

    ReplyDelete
  14. mantap gan,www.broeda.blogspot.com,di liat ya?

    ReplyDelete
  15. Selalu makan dengan nasi kerabu. Sedap! Susah nak dapat area KL. Resipi bagus. Perkongsian menarik. Terima kasih!

    ReplyDelete