LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, May 16, 2010

Claypot chicken rice ala cikmanggis:)

Salam dan selamat petang.Rasanya ramai diantara kita di Malaysia dan Indonesia sedang menyaksikan siaran secara langsung perlawanan badminton piala Thomas final.Seperti yang diramal China sedang mendahului Indonesia.Wah..seronok betul suami cm sedang menghayati perlawanan itu tapi cm seperti biasa tak suka sebab tak sanggup stress....takut pasukan yang cm sokong kalah lebih-lebih lagi jika melibatkan Malaysia. Hari ini cm masak claypot chicken rice versi sendiri...versi apa yang ada dalam peti ais hehe..jom kita lihat bahan-bahannya: 2 pot kecil beras -rendam 1 jam 1/3 ekor ayam-potong kecil 1 paket kecil cendawan tiram-siat-siatkan. 1 ketul chicken cube. sos tiram. kicap pekat, garam sedikit lada hitam 3 ulas bawang putih. 1 inci halia 1 inci lengkuas 2 kuntum bunga lawang 2 inci kulit kayu manis 3 kuntum bunga cengkih 2 helai daun pandan. sedikit minyak bijan Cara-caranya:
  • Masukkan beras dalam claypot dengan air yang mencukupi seperti memasak nasi biasa.Letakkan daun pandan yang disimpul dan kiub ayam..Tutup claypot dengan penutupnya.
  • Sementara menanti nasi masak..tumbuk kasar bawang putih,halia dan lengkuas.
  • Panaskan minyak dalam kuali tumiskan kayu manis,bunga lawang dan bunga cenkih.Kemudian tumiskan bahan-bahan yang ditumbuk tadi hingga wangi.
  • Lepas itu masukkan ayam gaul rata dan masukkan sos tiram,kicap pekat,garam dan lada hitam. masukkan sedikit minyak bijan .Kacau hingga rata,bila ayam 1/2 masak tutupkan api.
  • Bila nasi hampir masak baru tuangkan ayam kedalam claypot dan tutup periuk dan perlahankan api.
  • Apabila nasi dan ayam telah masak pecahkan 2 biji telur keatas nasi tadi dan tutup balik periuk.Padamkan api dan biarka telur masak dengan wap nasi yang panas tadi.Siap:)

18 comments:

  1. waa..........kenyang la lau mkn cm ni...

    ReplyDelete
  2. salam..

    wahh..seronok nye..ade mcm2 resipi kt sini..bleh blajar :) izinkan sy linkan blog cikmanggis ye..salam ukhwah :))

    ReplyDelete
  3. cm... look marbeles la ini nasi... lia de piyuk ni... so kena coba... hehehe... lia dah amek gambau lesung kite yg sama tu... hehehe

    ReplyDelete
  4. ni yang saya tak tahan ni (",)

    ReplyDelete
  5. periuk tu...errr beli kan giant yerrr sebab kita pi giant nampak sedebik periuk tu...berkenan dah tapi tak tau nak masak apa...sekali CM masak nasi ayam da....boleh beli...masak belum tentu.hi hi hi

    ReplyDelete
  6. Wow, sedapnye akak masak!!! No words to say, just feel like taking some over and have it all myself! hahah..:)

    ReplyDelete
  7. Salam makcik..di sini langsung tidak ada berita tentang Thomas cup ni ;( Versi makcik ni nampak enak, mungking saya juga akan masak claypot rice untuk dinner saja :)

    ReplyDelete
  8. salam melatidaisy..ok..terima kasih:)

    ReplyDelete
  9. salam Lia..hehe makcik dah lihat dah tadi..oh ya..daging alai dgn bacang tu buat makcik mengigau-ngigau:) sedapnya..masakan orang melaka tu kan?

    ReplyDelete
  10. salam gerau..eh banyak guna tu..masak kari,masak tom yam dan masak nasi..cm beli kat Minlon tepi highway tu:)

    ReplyDelete
  11. Love dear..jemput datang rumah cm boleh makan sama-sama hehe

    ReplyDelete
  12. my dear Tummy..kat Msia Seminggu dua yang lalu memang Piala Thomas menjadi berita hangat di akhbar dan tv..tapi Msia kalah..China memang handal:)...claypot rice memang senang dan cepat nanti masak cara tummy pulak ya..mesti sangat sedap dapatlah makcik belajar :)

    ReplyDelete
  13. salam kak..sedap tgk claypot akak ni...superb lah!!hehe..nnti saya amik resepi..boleh ker???

    ReplyDelete
  14. salam kembali matahatijiwa..boleh!boleh! silakan hehe

    ReplyDelete
  15. salam cik manggis..
    nie hidangan yg wajib di beli kalu g foodcourt..tapi jarang sgt yg jumpa dgn selera tekak...tgk akak masak nie...kompemm..besssssssssssstttttttt

    ReplyDelete
  16. salam chemp..sebenarnya resepi ni atas permintaan suami..sangat sesuai dengan seleranya..jika untuk diri sendiri lebih suka jika ada rasa pedas2..bubuh isi ikan masin sikit:)baru sesuai.

    ReplyDelete