LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Saturday, February 20, 2010

Roti sosej berkeju




suka cheese lebih..bubuh cheese banyak-banyak

Potong cheese kecik kecik
Tos kan sosej
Celur sosej sekejap


Selamat tengahari!tentu ramai diantara kita yang dah makan tengahari,Alhamdulillah syukur pada Allah atas rezeki yang diberiNya.Rezeki yang halal tu membawa seribu keberkatan.Dengan makanan yang halal dan dari sumber yang halal dapat menghasilkan anak anak yang soleh,yang beriman dan anak- anak yang baik- baik Amin.

Hari ni datang angin nak meroti.Sian tengok mesin roti dok "sebek" berabuk kat dapur tu.Masa nak beli mesinnya dulu cik abe ada cakap "kan sekali buat je dan simpan dalam store mesin tu" tapi cm siap menjawab.."eh tidakk!! mama akan masak roti hari hari untuk abah bawa ofis"hehe ..nnt dapat makan roti yang fresh dari oven everyday ...haha ya la tu:)p

Cm ambil resepi kat blog CMG yang terkenal tu tapi maaf lah cmg ya..kita buat cara kita..cara apa yang ada kat dapur..bak kata anak anak belasah je mama!!! so hari ni I belasah je :)

Bahan bahannya :)

270 gm tepung roti
50 gm tepung hongkong
60 gm gula halus
1 1/2 sudu teh yis segera
1/2 sudu teh garam
140 ml air(cm guna 140 ml susu segar sb tak ada susu tepung)
2 1/2 sudu besar susu tepung(tak bubuh )
30 gm butter
1/2 sudu teh bread improver
1/2 sudu teh bread softner
1 biji telur grade C
sosej secukupnya
2 keping keju

Cara-caranya:)

Masukkan tepung,yis,bread improver,bread softner,garam,gula,telur dan susu segar kedalam mesin roti.Bila dah sebati baru masukkan butter.Uli lagi sampai adunan kenyal.Perap selama 1 jam.Tutup dengan cling wrap.

Celur hot dog sekejap.Sejukkan.Belah bahagian tengah dan isikan dengan potongan keju.Ambil 50 gm adunan doh tadi bentukkan memanjang dan balut pada sosej.Biarkan naik sekali ganda.Sapukan dengan kuning telur dan taburkan sedikit bijan.Bakar hingga masak.

8 comments:

  1. Salam,, CM, CM kita nak tanya...kita ni banyak benda yang tak geti...kalau nak bakar roti sama ngan bakar kek ker?/ maksud kita bagaimana apinya...kena api atas bawah ke??? malu aje nak tanya...tapi kena tanya sebab nak menery...kalau bakor kuih cam mana lak...he he he

    ReplyDelete
  2. salam gerau..wahh mesti dah dapat oven baru ni hihi.sebenarnya cm pun main belasah je..cm panaskan oven dulu sama cam buat kek.Bakar pun sama cam nak buat kek.Api bawah je...nnt kita buat survey,kita cari cara-cara yang betul nak bakor roti pastu kita kongsi ya!!selamat meroti gerau!!

    ReplyDelete
  3. Oooo yeer ker?? api bawah ajer yaaa...Tq CM.

    ReplyDelete
  4. kaaaakkkk nak 2 ketui aar roti sosej ni..jgn lupa taruh lebih ciss kat lam tuh!! hehe..

    ReplyDelete
  5. gearu..itu cara cikmanggis tp cara yang dalam buku tak tau la plak nnt kita cari pastu kita kongsi

    ReplyDelete