LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, October 12, 2009

udang masak rempah nyonya

Nyonya curry paste..sesuai untuk masak udang,ketam ayam dan daging. Masak lemak udang galah. Rempah ratus buatan asli. Makan nasi bertambah-tambah. Mertua lalu tidak disedari Apa khabar kawan-kawan yang dikasihi.Salam dan selamat sejahtera.Hari ni cikmanggis dikunjungi oleh seorang kenalan rapat cm dari PD....lebih dari kawan rapat..rasa cam adik beradik.Seorang wanita yang sangat tabah,wanita solehah...seorang saudara baru....bukan baru...sudah hampir 29 tahun memeluk islam..... Cikmanggis pesan jika nak datang kl jangan lupa belikan udang galah kegemaran anak lelaki kecil ku...jadi puan Ct belikan 1 kg udang besar dengan harga rm35 se kg dan 2 ekor ikan siakap dan 1 ekor ikan kerapu kegemaran suami cm..rancang nak kukus je...ikan dan udang ni mmg segar dari laut.puan Ct tunggu nelayan mendarat di jeti Pasir Panjang Pd...siap siang dan cuci...terima kasih ya...harga cuma rm50 je... Udang besar tu cm masak dengan rempah buatan sendiri puan Ct...sedapnya!!!! jom kita tengok bahan-bahannya:) 6 ekor udang besar 1/2 cawan air 1/2 cawan susu cair atau 1/2 cawan santan 2 tbsp rempah kari nyonya gula dan garam secukup rasa. Cara-caranya:) Bancuhkan 2 tbsp rempah kari nyonya(paste) dengan 1/2 cawan air dan 1/2 cawan susu cair.Kacau sebati.Masukkan udang.Masak sampai kuah mendidih baru masukkan garam dan gula secukup rasa.Matikan api...siap!!!..jangan masak terlalu lama nnt hilang manis udang tu:)

12 comments:

  1. Kak udang nyonya ni looks yummy ler nnti kita nak try ler

    ReplyDelete
  2. kog..hehe pantun mak mertua kecik hati hihi

    ReplyDelete
  3. chik mi..sedap sangat,cuba try !

    ReplyDelete
  4. Besornye udang tu CM. Kalo kite makan, boleh lupa nk pelawa mak mertua nie.hehhe

    ReplyDelete
  5. salam makcik,
    mane2 manje pegi, semua
    rumah masak udang..
    jelesnye...
    tgh gatal2 ni, tak leh mkn
    seafood~ huuuu

    ReplyDelete
  6. Salam cikmanggis...
    Ni kira promote rempah kari Nyonya la ni ya cikmanggis...hehe...gurau je... :)
    Mesti sedap tu cikmanggis, kita nak try tukar2 la jugak perisa rempah kari nih cikmanggis...selama ari ni asyik2 duk guna rempah impot dari kelate tu je...hehe

    ReplyDelete
  7. ijan...buat mak mertua kecik hati hihi

    ReplyDelete
  8. manje..makcik rasa kuah sket je..tak berani sebab kolestrol tinggi..ni anak anak yang minat

    ReplyDelete
  9. fzi...tolong iklan untuk puan ct ni,dia menjual secara kecil kecilan rempah masakan buatan sendiri....bukan senang menjadi ibu tunggal dan saudara baru:(

    ReplyDelete
  10. Udang??? kita baru makan, habis semua bengkak, gatal. tapi nak makan gak. cam ner

    ReplyDelete
  11. gerau...cm dah tengok..gerau cakap bakar binatang,sebab tu gatal gatal..cuba sebut nama manja manaja sikit hehe

    ReplyDelete