LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, October 28, 2009

Tepung Bungkus

Tinggal 2 biji baru teringat nak ambil gambar Intinya "lari" dari kedudukan asal :( Bila sebut nama kuih Tepung Bungkus selalunya kita kaitkan dengan makanan orang tua tua....kuih koci dan kuih kosu.Jika kuih koci ada pantun yang membawa maksud makanan orang tua yang tak ada gigi...tapi sekarang ni kuih tradisional ni dah masuk ke dapur hotel- hotel besar,dibungkus dengan begitu rapi dan cantik.Masa cm kecik kecik dulu ,tepung bungkus sangat besar saiznya...sebiji sudah memadai tapi sekarang ni kuih ni dbungkus dengan saiz yang sangat comel:)..pernah beli kat kedai La Cucur(jika tak silap nama kedai tu).....amboi comel sungguh bungkusannya,jika sedang lapar 6 biji pun belum tentu cukup:)p Cm ambil resepi tepung bungkus dari blog Hanieliza,alhamdulillah hasilnya boleh tahan walaupun bungkusan tak berapa rapi tapi rasanya sedap. Bahan-bahannya:) 1 cawan tepung beras 2 cawan santan dan sedikit garam Daun pisang secukupnya Inti: 1/2 biji kelapa parut-ambil bahagian putihnya 1 ketul gula merah 1 sudu besar gula 1 sudu besar tepung gandum 1 helai daun pandan Cara-caranya:
  1. Masak bahan-bahan inti dengan sedikit air hingga pekat.
  2. Masukkan tepung dan kacau sampai kering
  3. Bentukkan inti jadi bebola kecil-ketepikan
  4. Bancuh tepung beras dengan santan dan garam.Masak atas api yang perlahan sampai adunan pekat.
  5. Ambil3 sudu besar adunan tepung,letak dalam daun pisang.Letakkan 2 biji inti dan balut dengan kemas dan kukus selama 20 minit.

15 comments:

  1. ade satu tempat tu panggil kuih ni "puteri 2 bilik" hik3..

    ReplyDelete
  2. t'ingat kat ayah... suke beno mkn tepung bungkus nieh...

    ReplyDelete
  3. Sedap kuih ni,saya pernah buat tapi bungkusannya tak kemas bak kata MC intinya duk luar.

    ReplyDelete
  4. wah makcik, mesti bersungguh2
    nak membungkusnye kan?
    nak rasa satu boleh?

    ReplyDelete
  5. CM..terliurlah..kalau org perak panggil anak dara dua sebilik inti dia bubuh dua ketul..gi kelantan puas makan tepung bungkus..tp manisnye.

    ReplyDelete
  6. penyu biru..puteri 2 bilik?pertama kali cm dgr ni :)

    ReplyDelete
  7. Bintang ku..ayah dan mak cm pun sangat suka makan kuih ni..terkenang!!

    ReplyDelete
  8. Zaitun..hehe mc pun ok gak...ya la,bungkusan kurang kemas

    ReplyDelete
  9. en.Me...apa khabar?siaran masih tergendala lagi ke??

    ReplyDelete
  10. Manje..mmg ..berpeluh peluh tapi habis dalam masa sekelip mata..jika berniaga kira untung besar

    ReplyDelete
  11. Datin..kat kelantan tepung bungkusnya sangat sedap.

    ReplyDelete
  12. el mmg suke tepung bgkus ni
    mil el sllu buat
    ritu..ntah cm mn..dlm byk2 tu
    laki el termkn inti saje..mil kata
    isi dah abis..tggl inti..tu mak
    wat jugak..kahhhhhhh...

    ReplyDelete
  13. terima kasih ye kak.. saya amik resepi akk sebb tringin sangat nk mkn kuih nie... cr kat area sni xjumpa so kna la belajar buat sendr.. resepi yg mudah ,simple je...

    ReplyDelete