LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, June 17, 2009

Khatam Quran

Sambal ikan bilis ni,Puan Hasnah yang masak..sedap betul,semua kawan-kawan memujinya.Kata Puan Hasnah,jika makan dengan jemput-jemput bawang pun sedap.Nak kena cuba ni kombinasi cucur bawang cicah sambal ikan bilis Siap dengan bunga telur..mak-mak dapat bunga telur ni,anak-anak sebelah petang dapat telur dalam bakul kecik yang dihias dengan riben dan bunga..rajin betul azie ni... Roti canai puan Hasnah tebar sendiri ni Timun Telur Pulut kuning Rendang daging Kak Khairani dan Ayu Tertarik dengan gambar hiasan dinding rumah azie ni...nampak sungguh real!... Gendang gendut tali kecapi,kenyang perut senang hati hihi Semalam kawan-kawan anak bongsu cikmanggis khatam Quran,kami jemput seorang ustazah untuk mengajar anak-anak mengaji.Dulu cikmanggis ajar sendiri tapi,biasalah jika ajar anak sendiri,susah,kita tak sabar dan anak pula cepat merajuk jika dimarahi.Jadi bila mengaji dengan ustazah,anak-anak lebih berdisiplin dan taat...ustazah ni pulak seorang yang sangat penyabar. Jiran cikmanggis Azie dan puan Hasnah menjemput ibu-ibu yang ada anak-anak mengaji dengan ustazah tersebut,makan-makan dan berkumpul.....semuanya suri rumah..seronok betul sekali sekala bertemu...riuh rendah sambil menjamu selera...

9 comments:

  1. Meriah dgn makanan majlis khatam Quran ni ye... kite masa kecik dulu mak buat kat Mesjid jer..hehe...makan pulut kuning ngan ayam goreng jer :)

    ReplyDelete
  2. cikmanggis ..nampak gaya mak2 yang lebih makan nye..erm..sedapnya makan ramai2 ek..

    ReplyDelete
  3. Saya masa kecik dulu tak le dapat merasa buat majlis katam Quran ni. Kami sekadar buat di asrama SIC je dengan tok guru yang selalu datang mengajar di surau asrama tu. Kami buat beramai2 bersama-sama rakan-rakan lain. Takde le majlis makanan2.

    ReplyDelete
  4. Cikmanggis,

    kebetulan masa balik kg aritu omak saya tanya bila nak buat khatam Quran bebudak ? . pastu baca n3 nie, samalah plak .

    Insyallah.. saya akan buat gak, usaha dan perkara begini elok diteruskan .
    disamping dpt mengeratkan hubungan sesama jiran.

    saya suka berkumpul reramai camnie.

    ReplyDelete
  5. blogresipi....anak-nak suka dapat bunga telur,mak-mak dapat pok pet pok pet

    ReplyDelete
  6. Datin...biasa la tu..tapi seronok,nnt bila si kecik kita Khatam Quran..datin akan di undang!vip gitu!

    ReplyDelete
  7. Lee...Lee katam kat sic ke?best tu sebab ramai kawan-kawan..masa tu apa nama ustaz yang ngajar agama ?akak dah lupa nama ustaz cm..

    ReplyDelete
  8. Linda..seronok sangat..siap buat bunga telur..sambil makan sambil borak-borak

    ReplyDelete
  9. Ustaz Mat, orang Pintu Geng. Dia ni ditugaskan khas untuk mengajar ngaji Quran di asrama.

    ReplyDelete