LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, September 22, 2016

Roti Benggali

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Sebelum saya lupa resipinya saya perlu letak resipi Roti Benggali yang saya buat dua hari lepas.Pertama kali saya guna yis segera dan sourdough starter serentak.Kami sekeluarga amat menyukai rasa roti ini.Ranggup di bahagian keraknya dan lembut dan kenyal-kenyal di dalamnya.
Terima kasih pada tuan punya resipinya.Puan Nurul .Instagram:Nurpian.Minta di halalkan ya.

Roti Benggali.

Bahan-bahannya:)


300gm tepung roti.
1 sudu teh garam.
2 sudu teh gula.

1 1/2 sudu teh yis segera.
400gm sourdough starter.
100 gm air.

Cara-caranya:


  • Satukan semua bahan-bahan di atas dalam mangkuk pengadun.
  • Uli sehingga elastik.Saya guna mixer selama lebih kurang 10 minit.Jika guna tangan rasanya memakan masa 20 minit atau lebih.
  • Apabila selesai menguli doh,keluarkan dan perap dalam bekas yang telah di sapukan dengan sedikit minyak masak/butter
  • Tutup dengan cling wrap dan biarkan kembang dua kali ganda dari saiz asal.
  • Kemudian sapukan minyak pada tin pullman.
  • Bahagikan doh kepada 3 bahagian.Lakukan dengan perlahan-lahan.Doh ini sangat lembut.Sapukan tangan dengan sedikit tepung gandum sebelum memegang doh ya ...

  • Bulat-bulatkan dan susun ke dalam loyang .
  • Tutup dengan cling wrap dan tunggu  sehingga doh naik  ke paras  permukaan bekas tadi.
  • Jangan lupa panaskan oven terlebih dahulu..180-190 darjah celcius .Bakar sehingga masak.Lebih kurang 50 minit ke 1 jam.Bergantung pada jenis oven masing-masing)



No comments:

Post a Comment