LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Monday, September 19, 2016

Kebun Mini Saya


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.


Alhamdulillah pagi tadi saya sempat berkemas sekitar kebun mini sementara cucu masih tidur.Sudah agak lama kebun di biarkan bersepah sepah dengan daun kering......bila dapat kemas tu rasa lega sangat.Alhamdulillah.

Selain dari tanaman sayur-sayuran saya juga tanam beberapa jenis pokok hiasan dan pokok  bunga.Inilah bunga yang paling saya sayang sekali.Pokok hydragea warna pink .... dah hampir dua tahun saya tanam..lebih kurang la ( tak ingat tarikh beli anak benih). Tidak mahu berbunga.Rasa nak give up dah sebab lama sangat tetapi tiba-tiba mengeluarkan bunga.Walaupun kecik saja bunganya sudah cukup membuatkan hati saya kembang setaman hehe.....yang warna biru tu saya beli dah siap ada bunga....tidaklah excited sangat tetapi yang warna pink  tu saya tanam dari benih yang di beli dari kampung.Dijaga dengan penuh perhatian serta kasih sayang.
 Okay.... yang ini pulak pokok yang ada di kebun mini saya sepanjang tahun.Wajib ada.Sebelum pupus saya akan tanam baru.Pokok kesom dan pokok Ginseng jawa.Pokok kesom tu kerana saya selalu guna dalam masakan saya jadi tak perlu beli.Daun kesom tak boleh di simpan dalam peti sejuk kerana ianya cepat kering jadi jika tanam bekalan fresh sentiasa ready untuk di gunakan.

Sementara pokok  Ginseng jawa pulak sangat nostalgia kerana pokok asalnya adalah pemberian dari seorang rakan kebun di alam cyber Diana dari Kebun Bahagia Sungai Buloh.Diana yang  bawa benih dan  tanam untuk   saya di rumah   Putrajaya  jadi ianya tidak akan saya biarkan pupus.Insyallah.Terima kasih Diana.
 Ini pulak sudut tepi rumah saya.Pasu-pasu kecil tu adalah pokok sawi kerinting.Rasanya seminggu lagi dah boleh di tuai.Dapat goreng dengan bihun atau buat sup sayur.Alhamdulillah.

Di dalam pasu-pasu di atas ini saya semaikan benih pokok ketumbar dan benih salad.Dua jenis sayur ini saya tidak pernah berjaya semai.Tidak tumbuh dan ini entah kali ke berapa saya semai.Semoga kali ini saya berjaya.Bercucuk tanam ini mengajar kita erti sabar dan tidak mudah putus asa.


Akhir sekali saya nak tunjukkan benih bendi yang agak pelik saiznya.Bendi gemok saya panggil hehe.Memang besar dari biasa.Sahabat saya Puan Neo yang bawa benih ini dari kampungnya .saya telah semai dalam petak semaian mudah-mudahan akan tumbuh dan dapatlah saya merasai masakan sayur bendi gemok ini.Insyallah.



1 comment: