LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Wednesday, April 17, 2013

Nasi Himpit Kelantan's style :)

Selamat petang semua :)

Wah...meriahnya apabila melihat kibaran bendera parti parti yang bertanding pada pilihanraya kali ini..Selamat mengundi semua.Jangan lupa untuk mengundi dengan bijaksana.Undi dengan fikiran yang waras ya :)...ingat tu undi dengan berhemah dan bukan atas perasaan emosi  semata mata..Semoga Allah melindungi Malaysia bumi tercinta ini dari segala musibah............

Setiap kali menjelang hari raya Nasi Himpit menjadi salah satu hidangan wajib bagi keluarga kami.Emak lah orang yang paling sibuk menyiapkan semua juadah.Dia tak suka masak nasi himpit segera yang dalam peket plastik tu.Katanya tak sedap.Memang betul nasi himpit yang di masak sendiri memang amat berbeza rasanya dan baunya .Jika tak percaya bolehlah cuba dan lihat perpezaannya.

Nasi himpit atau nasi kapik perlu dihimpit dengan benda berat agar nasi menjadi padat.Selalunya emak menggunakan lesung batu atau tong beras atau apa apa saja yang berat.Orang yang berbadan besar atau gemuk selalu kena usik oleh adik beradik kami  agar tolong himpit atau duduk atas nasi himpit hehe.

Baha-bahannya:

3 cawan beras.
9 cawan air.
Daun pisang secukupnya.
Loyang /bekas yang sesuai.
Periuk nonstick.

Cara-caranya:

  • Masak nasi seperti biasa.Apabila air hampir kering hendaklah kecilkan api dan tutup periuk.
  • Apabila nasi telah masak hendaklah dikacau-kacau nasi dengan sudip dan tutup kembali periuk.
  • Biarkan selama 5-10 minit dan kacau lagi kemudian tutup periuk dan ulangi proses yang sama selama 3-4 kali.Apabla nampak nasi agak kering dan berketul- ketul melekat pada sudip boleh lah di pindahkan kedalam loyang yang di alas dengan daun pisang.
  • Tuangkan nasi kedalam loyang dan tekan-tekan dengan menggunakan sudip.Tutup permukaan dengan daun pisang dan tekan dengan menggunakan tangan.
  • Akhir sekali letak tudung periuk atau pinggan yang rata di atas permukaan yang dialas dengan   daun pisang dan tindih dengan benda berat.Cm guna botol air mineral yang besar :)
  • Apabila nasi telah sejuk bolehlah dimasukkan ke dalam peti sejuk sekejap.Siap untuk di potong.



Homemade nasi himpit ni sedap dimakan dengan sambal kelapa special yang agak manis .




"I am submitting this post to Malaysian Food Fest, Kelantan Month hosted by Gertrude of My Kitchen Snippets .

5 comments:

  1. Hah! Hah! Hah! PH boleh tolong duduk. Nasi tu sure himpit sehimpit-himpit :)

    ReplyDelete
  2. Salam CM rajinnye wat nasi himpit cara tradisional ni.. rasa nasi himpit lebih sedap dri guna cara moden rebus dlm plastik.. kena pulak dgn sambal ikan dn kuah kacang abis la 2 pinggan..

    ReplyDelete
  3. sedapnyer kak... tganu pun panggil nasi kapik juga...
    rindu nak mkn cicoh dengan sambal ikan+kelapa tu.... dulu pagi2 ada jual juga.. le ni tak tau la ada ke dok lagi.. hehe..

    ReplyDelete
  4. Sama macam cara arwah mak saya buat nasi impit.

    ReplyDelete