LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, March 18, 2012

Jem Nenas

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Kami jarang ke Pasar pada hari minggu kerana tak suka bersesak-sesak terutama sekali nak cari tempat parking.Selalunya Cm dan Liza ke pasar pada hari orang bekerja.Aman damai:)boleh parking tepi gerai sayur dan berlenggang itik memilih apa yang nak dibeli.Tetapi hari ini sangat teruja nak buat Roll Nenas  yang Ika buat ni jadi kena ke Pasar untuk beli nenas nak buat jemnya.Cm suka jem yang tak berapa manis.

Bahan-bahannya:)

5 cawan nenas parut- Sukat guna cawan metrik.
3 1/2 cawan gula pasir.
1 helai daun pandan.
1 keping kulit kayu manis -agak-agak 2-3 inci saiznya.

Cara-caranya.

Masukkan semua bahan-bahan diatas kedalam kuali dan masak sehingga pekat.Kemudian perlahankan api dan kacai perlahan-lahan sehingga jem betul-betul masak dan likat.kena selalu kacau agar jem tak hangus.Sejukkan sebelum digunakan.

2 comments:

  1. Salam makcik! betul2! kat sini pun kalau hari minggu terutamnya mmg sesak org, klu tak pergi pagi2 bila lmbt sampai byk brg2 segar dah habis :D
    Sama ngan kita kak, kita suke jem masam2 kita perahkan lemon dlm jem nenas kita :D sebiji nenas besor kita buat itu hari, abis utk guna satu adunan rolls tu ajerr mmg takde belen :D

    ReplyDelete
  2. Wah. . Lepas ni roll nenas pulak posing kat sini ya. Akk jem nenas mcm tu sapu atas roti pun sedap. . Masam2 manis ja. :))

    ReplyDelete