LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Thursday, February 16, 2012

Roti Benggali

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.


Minta maaf ya sebab nama roti kali ini agak "antik"sikit.Masa kecik-kecik dulu ada seorang Benggali yang menjaja roti di kampung Cm.Mula-mula beliau junjung dengan bakul dari rumah ke rumah. kemudian up sikit dengan mengayuh basikal.

Roti yang di buat semuanya guna tangan...guna tenaga empat kerat.Nama Benggali tu Abd.Sattar.Kami hanya panggilnya Ssatar Roti.Beliau sangat baik dengan kami adik beradik dan jika bertemu dimana-mana pun dia kenal.Jika kami tak ada duit dia akan bagi dulu roti tu dan bayar kemudian...Alfatehah buat arwah Ssatar Roti....

Bahan-bahannya:

350 gm tepung roti.
1 tbsp shortening.
Secubit garam.
120-160 ml air suam.
2 tbsp gula kaster.
1 1/2 tsp yis segera.


Cara-caranya:


  • Masukkan semua bahan-bahan diatas kecuali shortening & air ke dalam mangkuk pengadun.
  • Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga kenyal.
  • Kemudian baru masukkan shortening dan uli lagi sehingga elastik.
  • Tutup doh dengan cling wrap sehingga naik dua kali ganda.Kemudian tumbuk doh untuk buang anginnya.
  • Bentukkan doh seperti bebola mengikut saiz yang anda suka dan aturkan kedalam loyang yang disapu dengan sedikit minyak terlebih dahulu.
  • Bakar hingga masak atau perang keemasan.Sedap dimakan ketika masih panas.

Sesuai dimakan denga kuah kari ayam atau daging ataupun dicicah dengan kopi O panas:)...Terima kasih pada Myresipi tuan asal resepi  Roti Benggali ni.

30 comments:

  1. Salam Makcik!!! itu mesti tgn pakcik yg kena pegang pinggan tu hihihi... roti benggali mmg sgt pemes, selalu yg jual mmg org benggali :D skrg dah ssh nak jumpa, pastukan dulu2 ada org jual naik van :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya pakcik jadi model.upahnya sebungkus roti Benggali. ..jika guna van lagi banyak barang dia jual kan:)

      Delete
  2. asslm kak...
    dh lama xmkn roti ni...skrg ni mmg susah nk jmpa..
    kalau dulu zaman kecik2..mmg rajin tahan bai roti...hehehe..
    skrg ni mne ade...
    jawapnya skrg kena la buat sdri yea x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Qaseh Honey..betul tu.Dulu-dulu anak-anak setiap petang genggam duit tunggu Bhai datang nak beli macam macam jajan yang dia jual selain dari roti.

      Delete
  3. tak pernak dengar roti benggali. kak cn cipta nama ini sendiri kah? haha! Nampak sungguh menarik especially the crust, nampak sungguh ranggup!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha mana ada bukan Cm ..tapi siapa ya...

      Delete
  4. salam akak...nostalgia sungguh citer roti ni kan..kat kg saya dulu pun benggali yang jual, tp saya takut kat orang tu sbb berjanggut dan berserban.. dan tiap kali saya picit hon dia, sure dia kejar saya...hehehe...saya suka roti benggali yang dalamnya ada inti kelapa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe dulu anak Cm tak nak beli roti tapi nak beli pong pong tu..yang dia picit tu.

      Delete
  5. salam cik manggis..kt tmpt kami pon panggil roti benggali...biasanya mkn ngan kaya home made..kaya dia kaler gelap..gula pon x berapa hancur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedapkan..kaya buat sendiri lagi sedap:)

      Delete
  6. Ha ha ha... memang kami pun panggil roti bengggali, ayah suka beli dan kami makan sama-sama celup milo panas pada waktu petang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bestkan bila celup lama sikit terus jatuh kena guna sudu nak korek roti dalam milo hehe

      Delete
  7. salam kak..salam perkenalan...saye jalan2 dekat blog akak nie...hehehehe..seronok tengok resepi2 dalam blog akak nie...

    ReplyDelete
  8. Salam kak,

    Singgah sini, mmg seronok blog ni boleh belajar macam2 makanan :) Saya follow~

    ReplyDelete
  9. salam kak CM.. ni roti 1st yg tun buat dulu.. mmg sedap kalau cicah kuah kari nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..ya Tun roti paling simple.Bahan bahannya basic je tp sedap.

      Delete
  10. saya duly kecil pun makan roti macam ini...

    ReplyDelete
  11. I missed those delicious and soft bhai buns. Went back to my childhood when I read the title. Yummy yummy..mouthwatering roti over there kak :)

    ReplyDelete
  12. Salam makcik....rajinnya makcik sampai buat roti sendiri :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa rajin terus buat nanti bila malas beli je roti kat kedai:)

      Delete
  13. salam rindu cikmanggis..woww..nmpak gebu gebass roti benggali tuh! wajib msk list dulu resipinyer..nk wat x tau bila lg..hehe!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam rindu gak kita kat Dr....Bizi ya?tapi sempat buat roti ni kan..jap je hehe.

      Delete
  14. Salam CM,
    Amboi gebu nye roti tu. Buat saya teringat arwah ayah sangat minat roti benggali ni.

    Saya suka dengan roti kukus Cm di bawah sana. Memang nampak menyelerakan tambah2 kalau cicah kari sedap ni. Saya pun nak save juga, harap2 dpt buat bila kelapangan nanti :)

    Ijan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ijan..memang banyak kenangan bila sebut roti Benggali ni...terkenang masa kanak kanak dulu...

      Buatlag roti kukus tu Ijan..mudah dan sedap.insyallah.Kena dengan kuah kari mmg ngam:)

      Delete
  15. Salam kenal.
    Selalu buat roti. Kat rumah ni ramai yg suka makan roti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Kenal...selamat mencuba.Insyallah jadi:)

      Delete