LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Friday, May 21, 2010

kek coklat kukus

Kukus dengan menggunakan periuk nasi letrik je sebab tak ada pengukus yang besar. Kacau atas api-gula ,serbuk koko,butter,susu cair dan minyak jagung hingga sebati & gula hancur. Salam dan selamat sejahtera.Pertama kali membuat kek coklat kukus rasa sungguh seronok.Tak sangka prosesnya sangat senang.Tidak perlu memukul telur hingga kembang,tak payah guna butter sebaliknya hanya guna minyak jagung.Terima kasih pada Periuktanah atas resepi yang sangat mudah dan sedap.Oleh kerana pengukus besi cm dah lama rosak jadi cm hanya guna periuk nasi letrik.Pada mulanya cm tawakal je..jika jadi alhamdulillah jika gagal tak apalah sebab tak ada pengukus .Hasilnya memang memuaskan ..selepas disalut dengan coklat cair, badam panggang dan coklat rice ..hmm..sedap:) Satu resepi ni dapat menghasilkan 3 biji kek yang sungguh "cute".satu untuk faiz anak Liza yang menyambut hari jadi isnin ni dan sebiji lagi tu untuk Mak Teh faiz..happy birthday to both of you..semoga panjang umur dan sihat sejahtera hendaknya.Birthday mak Teh pada hari ahad .kek yang ketiga tu kami anak beranak yang makan...sori lah angah ya....mama memang tak boleh stop membaking hehe. Jom kita lihat camana nak buat kek coklat kukus ni:) Bahan-bahannya: A 1 cawan gula pasir 1 cawan minyak masak 1 cawan susu cair. 1 cawan serbuk koko B 4 biji telur grade B 1/2 cawan susu pekat manis. 1 tsp esen vanilla. C 1 1/4 cawan tepung gandum 1 tsp serbuk baking powder. 1 tsp serbuk soda bicarbonat. Cara-caranya:
  • Kacau A atas api hingga semuanya larut.Sejukkan sikit.
  • Kacau telur dengan susu pekat manis hingga sebati.Masukkan esen vanilla.
  • Ayak tepung dengan baking powder dan soda bicarbonat
  • Tuangkan adunan telur kedalam A dan guna whisk -kacau hingga sebati.
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau rata.
  • Sapukan loyang kek dengan sedikit butter.
  • Tuangkan adunan kedalam loyang dan kukus hingga masak-lebih kurang 1/2 jam tapi jika guna pengukus biasa hanya memakan masa 20 minit.Selamat mencuba.
*resepi asalnya sila klik DISINI

20 comments:

  1. macam2 boleh buat dgn rice cooker..tapi E-na guna utk masak nasi je..huhuu

    ReplyDelete
  2. arghhhhhh bestnyerrrrrrr... ader lg tk kak??

    ReplyDelete
  3. salam makcik...oh ini yang makcik tunggu ya :)
    Mintak sekepis boleh?

    ReplyDelete
  4. Salam cm

    Kek coklat ya saya pun ada kejutan.

    ReplyDelete
  5. salam cikmanggis,
    huwwa...tak aci..cik manggis dah buat dulu.. hihihi. saya baru intai2 kek coklat kak raihan tu. rajin tul cikmanggis membaking.

    Thanks for resipi tempe ya kak...bahan batter tu, elok sgt. 1 jam lepas goreng masih lagi rangup. My Hubby suka...harap tak marah sbb saya jadikan ia berempah. :)

    ReplyDelete
  6. aduh cik... leleh dah air liur ni... sgt menyelerakan la

    ReplyDelete
  7. CM..rajinnye kedapur.kita gantung kuali sekejap masak cincai2 je..tapi makan banyak hehe..

    ReplyDelete
  8. CM>>>kek cik manggis lagi cun..ade lelehan ceklat ngan badam..kita tak sempat nak buat gitu..kejap licin..buat cumell tu dapat 50 biji..tu yg lagi spearuh kita bakar...boleh buat selalu

    ReplyDelete
  9. salam ena...sebenarnya guna pengukus biasa lagi cantik hasilnya tap terpaksa guna piok nasi sebab tak ada pengukus

    ReplyDelete
  10. salam hana..dah habis..nanti kita buat lagi ya:)

    ReplyDelete
  11. selamat sejahtera Tummy..apa khabar?masakan Thai lagi hari ni?..hehe ya makcik tunggu kukus kek ni..lambat sangat sebab periuk kecik..sementara tu lihat budak2 dok menari nari kat you tube hehe

    ReplyDelete
  12. salam zai..hehe kita terkejut zai..apocott hihi terima kasih zai:)

    ReplyDelete
  13. salam indah..hehe yea yea cm menang ..terima kasih indah..tak apa kita menambah baikkan..lagi sedap lagi bagus kan...

    ReplyDelete
  14. salam lia..makcik suka pajeri bacang Lia tu..masyallah..sedap tuuu

    ReplyDelete
  15. salam datin..terima kasih buah tangan tadi..sedap sos tu..

    ReplyDelete
  16. salam kakasma..sedap dimakan dan senang membuatnya..anak-anak pun suka

    ReplyDelete
  17. salam kak..sedap nye tgk kek kukus ni..haruslah saya try buat nnti..pinjam ekk resepi...

    ReplyDelete
  18. salam matahatijiwa..cubalah ..sangat senang membuatnya dan sedap:)

    ReplyDelete
  19. salam nak bertanya sedikit. bagaimana hendak kukus menggunakan rice cooker? :)

    ReplyDelete
  20. kalau kukus guna oven boleh ke ?

    ReplyDelete