LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

Sunday, November 1, 2009

Kek lapis hawflakes

Terima kasih Fzi kerana beria ria dia rekomen yang kek lapis hawfakes ni sangat sedap dalam blognya.Cikmanggis sangat teruja nk buat, kena kuatkan sedikit semangat sebab lapis melapis ni mengambil masa jugak.Hasilnya sungguh lumayam dan"kejadiannya"amat besar.Puas makan,semua orang kat rumah ni cakap sedap.Betul cakap Fzi,modalnya kecil tapi hasilnya lumayam!
Bahan-bahannya:)
5 biji telur grade A (sejukkan)
225 gm gula
220 gm tepung gandum(ayak dengan 2 tsp b.powder
1 tbsp ovalette
50 ml susu segar
1/2 tsp garam
100 ml minyak jagung
esen vanila
pewarna hijau dan merah
Hawflakes secukupnya
Cara-cara:)
Cara-caranya sangat senang,satukan semua bahan-bahan dalam bekas(kecuali minyak jagung)putar dengan mixer sehingga semua bahan bahannya naik gebu baru masukkan minyak.Putar lagi hingga sebati.
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.Satu merah dan satu lagi hijau.masukkan 2 senduk adunan hijau kedalam loyang dan kukus sampai masak.Susun kan hawflakes keatas adunan yang dah masak tadi baru sendukkan pula adunan warna merah.lakukan proses yang sama hinggan selesai.Akhir sekali kukus selama 15 minit agar kek benar benar masak.Siap!!

20 comments:

  1. Nampak sedap la...ramai orang dah buat kek nie... cantik pulak CM menghias dgn bunge kat atas tue.kalau letak atas par, terus buleh pegi meminang.hehe

    ReplyDelete
  2. Watie pun suka kek ni kak..rasa macam nak buat lagi...tapi hawflakes lak dah abis....Cantik lapisan akak buat...!

    ReplyDelete
  3. Salam kakmanggis...
    Wahhh dah buat dah kek lapis....cantik kaler kak manggis buat! siap ada bunga ros atas tu lagi wat tambah jadi lebih attractive dan bergaya...hehe

    Nak citer tadi papa diaorang, balik2 dari pasaraya dekat umah kata, "ni papa beli lagi benda ni kat mama".... kak manggis tau apa dia? Hawflakes lagi....
    ohh simboliknya bagi isyarat nak suruh buat lagi... :)

    ReplyDelete
  4. wah rajinnya makcik melapis hari nie...
    dah lama cik manje tak buat kek nie..
    rasanya last buat masa raya 2tahun lepas..
    ni pun tgh bercita-cita nak kembali
    ke dapur buat kek...boleh cuba la kek ni nnt~

    ReplyDelete
  5. Wow cantik sungguh kek akak nih tau! Love nak 2 ketul boleh??? ;)

    ReplyDelete
  6. cikmanggis dah buat kek lapis haw haw la. Nanti kita nak buat lak. Macam senang memang. Tapi ovelette tu tak tau nak beli kat mana. kat pasaraya gian ade ke?

    ReplyDelete
  7. Salam cik manggis,
    laparnya tengok kek hijau merah tu...;)

    ReplyDelete
  8. ye, tak rugi kan hidup di dunia ni klu kita suka kongsi ilmu, banyak manfaat yang akan kita perolehi.

    ReplyDelete
  9. Saya selalu buat kek ni,rasa masam2 sikit tak muak makan.Cantik warna cm buat.Terkeliurrr...

    ReplyDelete
  10. ijan..letak atas par?golf hehe mmg sedap kek ni,puas hati.

    ReplyDelete
  11. watie..sebenarnya akak potong kek ni masa masih panas sb tu merekah.tak sabar nak makan

    ReplyDelete
  12. fzi..terima kasih ya,bila lihat kek ni kat blog fzi,teruja nak buat..wah dapat sokongan orang kuat ya..asalkan ada orang yang minat,buat,satu kepuasan bila masakan kita diminati:)..terutama untuk orang tersayang.Penat pun xpe

    ReplyDelete
  13. manje..buat la manje,nnt dah ada "dapur sendiri"senang!psst nak tambat hati orang tersayang adalah dengan masakan!

    ReplyDelete
  14. Love..merekah sebab potong waktu baru keluar kukus..ooh dah habis la Love!!sori

    ReplyDelete
  15. gerau..haw la haw la hihi..ada jual benda ni kat kedai runcit biasa.

    ReplyDelete
  16. CIKGU ZAM..jangan kedekut ilmu,kita kongsi sama sam lebih berkat

    ReplyDelete
  17. zaitun..ni pertama kali cm baut.Alhamdulillah jadi.

    ReplyDelete